Et sandt snapdrama

I Glostrup Kommune vælger eleverne i slutningen af 6. klasse linjer. Klasserne bliver rystet og eleverne sat sammen på ny. Nogle kommer fra andre skoler i kommunen, mens nogle har gået i parallelklasse før.

 

Derfor tog vi i oktober på introtur.

 

Tæt på hytten lå der nogle shelters, og hurtigt kom nogle elever på den idé at sove i dem. Den næste aften klædte vi os varmt på og tog dyner og madrasser med udenfor. Jeg læste højt fra en bog, og vi ledte efter stjernebilleder på den klare himmel.

 

Inden vi lagde os til at sove, hørte jeg et par af pigerne tale om snapchat. Jeg er selv på snappen, men havde ikke hørt om ’snapdage”. Åbenbart har snapchat en funktion, der tæller, hvor mange dage i træk, man har snappet med en person. Jeg fandt hurtigt ud af, at pigerne gik seriøst op i de der snapdage, så jeg fik den idé at indføre matematiksnappen.

Hver dag modtager eleverne en snap med en lille matematikopgave. Det kan fx være et regnestykke, de skal udregne, en ligning de skal løse, en cirkel de skal finde omkredsen af, eller en graf de skal finde funktionsforskriften til.

Mine elever går meget op i matematiksnappen. De svarer altid på opgaverne, også selvom de ikke har hørt om opgavetypen før. Det er samtidig ultravigtigt, at jeg ikke glemmer at snappe en gang i døgnet. Men i tirsdags var det nær gået galt:

 

På vej hjem i S-toget kommer jeg i tanke om, at jeg ikke har sendt dagens snap! Der er gået over 24 timer, og tiden er knap. Min telefon er løbet tør og min computer er samme dag gået i stykket og kan derfor ikke bruges som oplader. Jeg tager chancen og spørger et ældre ægtepar, om jeg må låne deres telefon, så jeg kan bede min søster om at sende dagens matematiksnap. Ægteparret indvilger, men min søster svarer ikke! To unge piger står nu på toget og sætter sig ved siden af mig. Jeg er sikker, at de begge har snapchat. Jeg fortæller dem historien og spørger, om jeg må låne deres snap – og håber, de vil synes, at det er mega fedt, at skolelæreren er på snappen med sine elever… Men ak, pigerne er godt opdraget og svarer nej. Jeg kunne være en hacker og alt muligt jo…

 

Da jeg står af toget, møder jeg to unge mennesker i Amnesty-jakker. De beder om min underskrift og jeg gør en hurtig handel: ”I får min underskrift, hvis jeg må låne jeres snapchat.” Den er de med på, og det hele ender lykkeligt. Særligt fordi mange af mine elever svarer rigtigt på, hvor meget de sparer, hvis der er 75 procent rabat på et par bukser til 100 kr.

 

Matematiksnappen har gjort matematik sjovt for flere af mine elever. Jeg tror, at få af dem er opmærksomme på, at de faktisk laver en frivillig matematikopgave hver dag. Det er samtidig super hyggeligt og bidrager til at skabe en god relation.

 

Indtil videre løber matematiksnappen dagligt frem til jul, så jeg ikke behøver at sende snaps i julen 🙂

The following two tabs change content below.
Henriette Nylander

Henriette Nylander

Cand.polit. (2017)

Teach First Danmark graduate og lærer på Søndervangsskolen
Henriette Nylander

Nyeste indlæg af Henriette Nylander (se alle)

Kommentarer

Læs også

Holler Box