Skrap tante eller Seje Viber?

Vibeke Schmidt, B.Sc. International Business, M.Sc. Risk Management and Financial Engineering (2016) Teach First Danmark graduate og lærer på Bavnehøj Skole

Vibeke Schmidt, B.Sc. International Business, M.Sc. Risk Management and Financial Engineering (2016)

Teach First Danmark graduate og lærer på Bavnehøj Skole

På mit studie på CBS var jeg kendt som det hårde gruppemedlem, der med jernhård disciplin og nok mere pisk end gulerod sikrede sig, at der blev leveret.

Mine venner kommenterede med et blink i øjet ”stakkels Børn”, da jeg fortalte om min lærer-planer, og jeg så mig selv i ånden blive mødt af ”hun kommer nu, skynd jer at sætte jer ned”, når det var tid til timer med Vibeke.

Her efter godt en måned som folkeskolelærer kan jeg så konstatere, at de ganske vist råber, når jeg kommer ind i klassen. Men det er meget mere i retning af ”Hva så, Viber” og "Godmorgen!” og ”Prøv lige at se den her klamme video på YouTube!”

Heldigvis findes der teorier, der siger at relationen er vigtig og skabes over tid, og at det er okay at sætte de faglige forventninger ned lidt i starten.  Og det er heldigt. For især én ting taget mig på sengen: Hvor sindssygt sjove de børn er.

For mine elever i 7.Z er det at gide dem og rose dem vigtige kendetegn for en god lærer

Jeg, der planlægger alt i mit Excel-ark, har pludselig fået en ubekendt i ligningen med en masse ballademagere, der synes at ville forpurre mine hellige læringsmål i kolonne F. Kan man få dem til at være stille? Ja! Kunne de være lidt mere stille? Ja, det kunne de nok, men  hvor er de skønne, når man bare fokuserer på at timen skal være sjov og at vi skal lege med læringen og opbygge relationen. Og de kan jo mærke, at man vil dem. 

Jeg kunne godt insistere på, at når man ikke afleverer læseprøven efter timen, så er det bare ærgerligt. Men i stedet er jeg hende, der troligt printer ud tre gange, finder papirerne på gulvet efter timen og printer et fjerde sæt.

Det er ikke skrapt, det er ikke konsekvent. Men for mig virker det med nogle elever, at jeg naivt tror på, at de ærligt gerne vil lave det og at det bare er et uheld, når det ikke sker. Der blev måske grinet af den dumme lærer, der siger hun altid har som udgangspunkt, at de er ærlige. 

Fordele og ulemper ved moderne kommunikation. Elever, som ivrige efter at få deres karakterer....

Fordele og ulemper ved moderne kommunikation. Elever, som ivrige efter at få deres karakterer....

Men her i dag, tre uger efter de andre lavede prøven, blev det fjerde sæt papirer afleveret udfyldt. Smukt og fejlfrit var det ikke. Men det er et af de 4-taller, jeg har nydt mest at give. Den skrappe kælling fra CBS er muligvis derinde et sted. Men hun har ikke en chance mod drengene fra 7.Z. 

Mere fra Teach First Danmark graduates

..