Industriens Fond støtter Teach First Danmark

Industriens Fond har besluttet at donere 3,87 millioner kr. til non-profit organisationen Teach First Danmark, hvis formål er at give alle børn og unge en god uddannelse uanset deres sociale baggrund.

Bevillingen er øremærket til Teach First Danmarks SCIENCE-strategi for årene 2016-2019. Målet er årligt at løfte mere end 15.000 elever fagligt i matematik og naturfag. For få unge gennemfører en erhvervsrettet uddannelse og utilfredsstillende resultater i matematik og naturfag er et problem i forhold til at sikre arbejdskraft med kompetencer, der matcher erhvervslivets behov.

”Industriens Fond har valgt at støtte Teach First Danmarks arbejde med at vække danske folkeskoleelevers interesse og øge deres færdigheder inden for matematik og naturfag. Resultaterne i folkeskolen er afgørende for, at eleverne senere får en ungdomsuddannelse og håbet er, at flere unge i fremtiden vælger matematiske, naturvidenskabelige og tekniske fag,” udtaler Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond. 

Fokus på de matematiske og naturvidenskabelige fag
Projektet skal være med til at løfte flere tusinde børns kompetencer i naturvidenskab og matematik på socialt udsatte skoler over de kommende år.

Bevillingen fra Industriens Fond går til flere forskellige ting. Blandt andet til at finansiere målrettet rekruttering af naturvidenskabelige profiler til en fremtid som lærere i folkeskolen. Desuden går støtten til at opkvalificere Teach First Danmarks lærerfaglige mentorer, som skal understøtte en stærkere naturfaglig didaktik og anvendelsen af de nyeste evidensbaserede metoder i undervisningen. Endvidere skal projektet bidrage til at afhjælpe den dokumenterede mangel på lærere, der er uddannet til at varetage undervisningen i de matematiske og naturfag.

“Vi er dybt taknemlige for Industriens Fonds store bevilling. Bevillingen vil gå til at styrke undervisningen i matematik og naturfag. Børn på skoler i de mest udsatte boligområder har oftere et stort uudnyttet potentiale, hvilket kan aflæses på utilfredsstillende faglige færdigheder, når eleverne forlader skolen, samt at alt for få efterfølgende gennemfører en uddannelse. Manglende faglige færdigheder er en barriere for videre uddannelse og et aktivt liv på arbejdsmarkedet. Det skader den enkelte, men det skader også vores samfunds sammenhængskraft og danske virksomheders muligheder for at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Teach First Danmark ville ikke kunne løfte opgaven med at løfte flere tusinde elever i naturfag og matematik uden Industriens Fonds bevilling”, udtaler Jesper Bergmann, direktør i Teach First Danmark.

Yderligere oplysninger:

Ole Østrup, Industriens Fond, 23 80 06 60
Jesper Bergmann, Teach First Danmark, 41 12 27 38


..