Næsten hver sjette forlader folkeskolen uden at kunne læse, regne eller skrive ordentligt

NEGATIV SOCIAL ARV ER EN VÆSENTLIG ÅRSAG 

Tegning af seks skoleelever på række
 

De får sjældent en ungdomsuddannelse og har færre muligheder i livet.

Sådan behøver det ikke være

 
... som kan bidrage til at løfte de børn, der har mest brug for det

En god uddannelse er det vigtigste middel til at bryde negativ social arv

Vi engagerer de mest kompetente og motiverede...

og dygtige undervisere er den vigtigste del af en god uddannelse

 

Alle børn og unge skal have muligheden for en god uddannelse

Det er visionen bag Teach First Danmark

 

For mange børn i Danmark vokser op uden voksne, der tror på dem og har forventninger til deres fremtid. Det er et problem, som har stor betydning for et barns reelle muligheder for at få en god uddannelse og for at udvikle sit potentiale. Men det er også et problem, der kan løses.

En del af løsningen er, at flere af de dygtigste i en generation tager ansvar for at bryde den negative spiral – som dedikerede lærere og rollemodeller i folkeskolen og som kommende ledere på alle niveauer i samfundet.

 

  • Danmark er det land i Norden, hvor social baggrund betyder mest for elevernes faglighed i folkeskolen.

  • Hver sjette elev, der forlader folkeskolen, har problemer med at regne, læse eller skrive.

  • 38 procent af unge i Danmark har ikke en ungdomsuddannelse som 25-årig, hvis ikke deres forældre har en (PISA 2012).

Teach First – globalt

Teach First Danmark er en del af det globale nonprofit netværk Teach For All, som er med til at fremme lige uddannelsesmuligheder i 40 lande. 

De enkelte organisationer er uafhængige af hinanden, men deler viden og erfaringer omkring program og rekruttering. Flere studier viser, at programmerne i de forskellige lande bidrager til at mindske betydningen af negativ social arv i offentlige grundskoler. 

Teach First Danmark er medlem af Teach For All netværket

Vil du være med?

..