Elever med en svag socioøkonomisk baggrund får svagere lærere

En ny undersøgelse viser, at elever med en svag socioøkonomisk baggrund får fagligt svagere lærere.

Undersøgelsen har sammenlignet skoler med henholdvis færrest og flest socioøkonomisk svage elever. Her har man tilsvarende fundet en forskel i lærernes karaktergennemsnit fra gymnasiet på cirka 0,5 karakterpoint, og det vil ifølge litteraturen kunne resultere i op til 0,1 karakterpoints forskel i eksamensresultat for eleverne.

 

Der er naturligvis mange andre ting, som har betydning for om en lærer er god, noteres det undersøgelsen. Men det konkluderes også, at elever med en svag baggrund ikke kompenseres herfor i form af fagligt stærkere lærere.

 

Det er Kraka-Deloitte-samarbejdet ”Small Great Nation”, som står bag undersøgelsen. Herfra anbefales det, at man allokerer flere fagligt stærke lærere til socioøkonomisk svage elever – som en del af større indsats for at hjælpe elever med en svag socioøkonomisk baggrund.

Læs hele artiklen her

 

Universitetskandidater, der kan undervise og gøre en forskel for livet

Teach First Danmark engagerer dygtige nyuddannede bachelorer og kandidater, som vil undervise og være med til at gøre en forskel for de elever i folkeskolen, som har allermest brug for det. I vores udvælgelse lægger vi ikke kun vægt på en høj faglighed fra universitetet, men også på at man har stærke relationskompetencer og er god til at skabe tillid, motivere og formidle.

>> Se hvordan du som graduate hos Teach First Danmark kan bidrage til at sikre alle børn i Danmark en god uddannelse, uanset social baggrund.

Kommentarer

Holler Box