Jobbet som lærerfaglig mentor: Spørgsmål, pizza og fuld elevopmærksomhed

Jeg har et interessant, udfordrende og givende job – og jeg er taknemmelig for, at jeg arbejder i en organisation, der har som mål at gøre en forskel for børn og unge i Danmark



Hverdagen spænder vidt

Mit job som lærerfaglig mentor er et alsidigt job. Fra at udvikle og undervise til at observere og give feedback til graduates på indviduel basis. Jeg har været vidt omkring med Teach First Danmark. Både i forhold til videreuddannelse (Oslo, Bruxelles og Miami), men også ved at undervise store delegationer af lærere i Saudi Arabiens hovedstad, Riyadh.

De erfaringer, jeg gør mig i det internationale samarbejde med bl.a. Teach for All, TeachStone og OECD, er med til at styrke min faglighed i forhold til min daglige praksis: At uddanne og styrke graduates som lærere på deres skoler.

 

Martin observerer en graduate i en undervisningstime
Martin observerer en graduate i en undervisningstime.

Aha-oplevelser og observationer i en udfordrende hverdag

Det er i de daglige observationer og i den direkte kontakt med den enkelte graduate, at jeg ser, at jeg gør en forskel. Gennem observation og vejledning og ved at lytte, er jeg med til at arbejde for Teach First Danmarks vision om at sikre alle børn i Danmark lige muligheder, uanset deres sociale baggrund.

Som mentor handler meget af mit arbejde om at være der. Være der, når der er brug for et lyttende øre, en trøstende skulder og et godt råd.

 

Jeg har to forskellige observationsmetoder, når jeg ser med i klasserummet. Den ene er den fysiske observation og den andet er videoobservation

 

Vores graduates har et udfordrende og meget vigtigt arbejde, og som ny lærer på en skole er der en stejl udviklings- og læringskurve. Den skal jeg være med til at sætte gang i. At stille de rigtige spørgsmål er afgørende for refleksionen og den gode feedbacksamtale. Hvad gør den enkelte graduate godt? Og hvordan får jeg ham eller hende til at se det uden at det bliver en monolog omkring mine observationer? Her er spørgsmålene vigtige.

 

Når en graduate får en aha-oplevelse ved at reflektere over et spørgsmål, så har det en langt større effekt, end hvis jeg blot giver svaret. At indse og forstå ved egen kraft er langt mere virkningsfuldt, end at få det fortalt af andre. I coaching-verdenen kalder man det en ‘forstyrrelse’, når den lille tanke og refleksion skaber en ændring i ens etablerede forståelse af situationen. Det er den forstyrrelse, jeg ønsker at skabe med spørgsmål.

 

Mads, som underviser en 6. klasse i matematik. Martin observerer bagerst i klassen.
Her er det Mads, som underviser en 6. klasse i matematik. Martin observerer bagerst i klassen.

De rette spørgsmål skaber positiv udvikling

Jeg har to forskellige observationsmetoder, når jeg ser med i klasserummet. Den ene er den fysiske observation og den andet er videoobservation. Når vi taler videoobservation, kan læreren få lov at se sig selv og bl.a. se de ting, som går godt. Som lærer og særligt som ny lærer har man ofte et kritisk blik på sin egen undervisning. Er jeg god nok? Kan jeg overhovedet undervise? Det er spørgsmål, som jeg ofte hører nye graduates stille sig selv.

 

Et eksempel er fra den seneste uge. Her havde jeg en feedbacksamtale med vores dygtige graduate, Ida Marie Kragh, som underviser i udskolingen på Ellebjerg Skole i København SV. Ida er glad for sin klasse og glad for sine elever, men hun mener, at hun ikke altid er stærk i det relationelle. Her er min opgave at få Ida til at reflektere over, hvad hun gør godt i relationsdannelsen og på den måde se, hvordan hun kan gøre mere af dette.

 

Ida lavede glimrende undervisning, og ved at gøre Ida opmærksom på det gode relationsarbejde, blev hun opmærksom på, hvordan hun faktisk er langt stærkere i det relationelle, end hun går og tror

 

Pizza? Har det noget med matematik at gøre?

Ida sendte et videoklip til mig, hvor hun var i gang med procentregning i 8. klasse. Eleverne skulle bl.a. udregne, hvor mange i klassen, der foretrak pizza frem for tacos. Inden Ida stiller spørgsmålet: “Hvad kan du bedst lide? Pizza, Taco, Burger eller Lasagne”, er der lidt småsnak i klassen. Men da hun læser mulighederne op for eleverne, bliver de helt stille i et sekund og vender deres fulde opmærksom mod Ida og tavlen.

 

Pizza? Har det noget med matematik at gøre? Med hverdagsnære spørgsmål viser Ida, at hun bekymrer sig om eleverne. Hun forbinder procentregning med en 14-årig elevs perspektiv og får varme kommentarer som: “Årh Ida du ved jo, at jeg ikke kan svare. Jeg kan lide det hele”.

 

For det er nemlig noget, som Ida ved, men hun ved ikke altid, at hun ved det. Relationsdannelsen ligger her i den nærværende undervisning, hvor Ida  forbinder procentregning og tacos til elevernes hverdag. Ida lytter nemlig. Men det er ikke noget, som hun aktivt og bevidst har planlagt efter.

 

Når vi er opmærksomme på det positive og det som lykkedes, så ser vi fremad mod de gode ting, som vi kan implementere i undervisningen

 

 Mads får en snak med Martin efter undervisningen
Efter undervisningen er det tid til refleksion. Hvad gik godt, hvor er der plads til forbedringer? Her er det Mads, som får en snak med Martin.

Metarefleksion gennem video

Som lærerfaglig mentor vælger jeg at vise Ida et kort klip fra hendes undervisning, hvor småsnak bliver til stilhed, til pizza, til fuld opmærksomhed, til procentregning og til læring. Hertil spørger jeg åbent: “Hvordan er snak om pizza og procent med til at styrke din relation til dine elever?

 

Spørgsmålet og videoen får Ida til at blive opmærksom på sit gode arbejde. Hun ser, hvordan eleverne finder den fulde opmærksomhed frem, når deres interesser bliver kombineret med matematik, og hun ser, hvordan det påvirker hendes relation til klassen. Ida udtrykker sin refleksion således: ”Fremover vil jeg tænke over det relationsopbyggende/sociale aspekt af øvelser som denne – at jeg for eksempel husker hvem det var, der svarede tacos som den eneste, når alle andre svarede pizza, så jeg næste gang kan sige “Jeg ved jo, at du elsker tacos“.

 

Ida lavede glimrende undervisning. Ved at gøre Ida opmærksom på det gode relationsarbejde, blev hun opmærksom på, hvordan hun faktisk er langt stærkere i det relationelle, end hun går og tror. Spørgsmål, pizza og fuld elevopmærksomhed bidrog til en metarefleksion. Der blev skabt en forstyrrelse, der gjorde Ida bevidst om, at hun faktisk gør mere i det relationelle arbejde, end hun var klar over.

 

Når vi er opmærksomme på det positive og det som lykkedes, så ser vi fremad mod de gode ting, som vi kan implementere i undervisningen. Alt sammen for at sikre alle børn og unge lige muligheder.

 


Vil du være med?

Alle Teach First graduates får en personlig lærerfaglig mentor.

Læs mere om programmet her eller gå direkte til ansøgningssiden.


The following two tabs change content below.
Martin Lind

Martin Lind

Martin Lind, lærerfaglig mentor hos Teach First Danmark.

Uddannet folkeskolelærer, coach og cand.mag.

Kommentarer

Holler Box