Alumner, netværk og karriere

Alumner, netværk og karriere

Efter have have gennemført programmet bliver du en del af Teach First Danmark netværk af alumner. Alumnenetværket består af undervisere, ledere, iværksættere og beslutningstagere i og uden for skolen, som har førstehåndsviden om, hvad der skal til for at give alle børn muligheden for at udnytte deres fulde potentiale.

Ilustration: Teach First Danmarks forandringsteori. Læs mere om visionen her.

90 procent fortsætter et 3. år
Mange af vores graduates vælger at fortsætte med at undervise i folkeskolen ud over programmets to år. Det skyldes i høj grad, at de bliver bidt af deres arbejde og gerne vil følge deres 5. eller 6. klasse til afgangseksamen. Og det er godt, for det tager flere år at blive en rigtig dygtig lærer.

Vores graduates og alumner engagerer sig i skolen på mange måder ud over at undervise, fx som tillidsrepræsentanter. Det er forventningen, at flere graduates på sigt også vil blive inspireret til karriereveje uden for folkeskolen, hvor de også kan bruge deres erfaringer til at løfte Teach First Danmarks vision.

Læs fire alumnehistorier nedenfor:

Ingeniør: Startet egen NGO

Mikkel Bruun
B.Sc. i matematik og teknologi

Kort efter at have gennemført programmet i 2017 startede Mikkel sin egen NGO, “Lektiepiloter”, som med støtte fra Egmont Fonden hjælper forældre i at hjælpe deres børn med matematik-lektierne.

“Det er den erfaring og det netværk, jeg har fået som graduate, der har gjort det muligt for mig at starte Lektiepiloter”.

Mikkel blev optaget i programmet efter sin bachelor på DTU og er nu sideløbende med sit NGO-arbejde igang med at færdiggøre sine kandidatstudier i akustisk teknologi.

Mikkel’s blog:

Artikler om Mikkel:

Økonom med ambitioner inden for uddannelse

Henriette Nylander
Cand.polit.

I 2016 blev Henriette optaget i programmet efter at have arbejdet i Deloitte og leget med tanken om at blive lærer. 

“Jeg ved ikke, hvor jeg er om 5 eller 10 år. Men jeg ved, at jeg vil arbejde med uddannelse som omdrejningspunkt. Min plan var, at jeg skulle arbejde som økonom igen, fx i et ministerium. I dag ser jeg det også som en mulighed at blive skoleleder eller arbejde kommunalt – og måske gør jeg lidt af det hele, så jeg om 30 år måske igen arbejder som folkeskolelærer. For det er sjovt, og der er altid noget, man kan blive bedre til. 
 
Netværket blandt graduates vokser og kommer til at favne bredt. I dag kom jeg tilfældigt forbi Christiansborg, hvor en graduate fra min årgang arbejder for et politisk parti. Vi drak en spontan kop kaffe og fik en snak om uddannelse og politik. Det er en lille ting, men noget der udvider min horisont. 


Henriettes blog:

Artikler om Henriette:

Excel-haj: Vinder af Politikens Undervisningspris

Vibeke Schmidt
M.Sc. Risk Management and Financial Engineering

Vibeke færdiggjorde programmet i 2018 og vandt  samme år Politikens Undervisningspris for bl.a. sit arbejde med at sikre udsatte folkeskoleelever bedre muligheder for at få gode praktikpladser i små og store virksomheder.

Vibeke er en ildsjæl og bidt af lærergerningen, hvor hun på 3. år lever og ånder for at løfte sine elever. Det er ingen hemmelighed, at Vibeke også har ambitioner i konsulentbranchen, hvor hun tidligere har arbejdet hos Bain & Co. Vibeke har desuden været frivillig hos Future Frontiers i England, som er startet af en Teach First alumne.

Vibeke’s blog:

Artikler om Vibeke:

Konsulent på Borgen: “Føler jeg kan klare alt nu”

Ronja Lundberg
Cand.scient.pol.

Ronja blev en del af programmet i 2016. I dag arbejder hun som kampagnekonsulent hos Radikale Venstre og mærker stadig hver dag, hvad hun har givet sine elever og selv fået ud af programmet: 

“Når jeg kigger tilbage på mine to år som graduate, er jeg slet ikke i tvivl om, hvor meget jeg har lært. Jeg hviler mere i mig selv, har en følelse af, at jeg kan klare alt, og så er jeg blevet meget bedre til at samarbejde med en bred vifte af mennesker. Jeg synes, jeg er blevet et mere helt og kompetent menneske gennem programmet, hvorfor jeg i dag også er en dygtigere statskundskaber end før programmets start.

Jeg tror på, at vi i Danmark har brug for mennesker, der bygger bro mellem professioner, geografiske områder og socioøkonomiske forhold, så vi lærer hinanden bedre at kende og ikke er så bange. Teach First Danmark har gjort mig til en brobygger – før kunne jeg kun forklare, hvordan Danmark divergerer. Nu forstår jeg det. Og jeg glemmer det aldrig, fordi alle mine skæve, skøre og skønne elevers historier og input har været med til at definere, hvordan jeg ser verden. Den viden bruger jeg aktivt hver dag både på min arbejdsplads og som privatperson.”

Teach First alumner understøtter Teach First Danmarks vision

“I vores netværk vil vi inspirere alumner til at tage sociale initiativer, der kan hjælpe udsatte børn og unge til at opnå deres fulde potentiale. Vi vil støtte og udfordre hinandens karrieremæssige til- og fravalg med personlig udvikling og den overordnede vision for øje.”
– Alumneforeningens vision

Foreningens formand:
Camilla Standhart
Kontakt: alumne@teachfirst.dk

Stiftet: 6. April 2018
Antal alumner: 40

Alumner på studietur i Tallin

I efteråret lød startskuddet for Teach First Danmark Alumneforenings første studietur. Ni alumner fra henholdsvis årgang 2015 og 2016 rejste fire dage til Tallinn for at blive klogere på det estiske uddannelsessystem og udveksle erfaringer med en af de ældste alumneforeninger i Teach for All netværket. Læs mere om studieturen her.


Bliv en del af Teach First Danmark