Samarbejdet med DTU skal engagere endnu flere graduates med en ingeniørvidenskabelig baggrund, som kan være rollemodeller i folkeskolen og bidrage til at styrke interessen for ingeniør- og naturvidenskab i en tidlig alder.
Som et af Europas førende universiteter og med 6000 ansatte har DTU en afgørende rolle i nyttiggørelsen af teknisk videnskab og naturvidenskab i Danmark. Samarbejdet med DTU skal engagere endnu flere graduates med en teknisk- og naturvidenskabelig baggrund, som kan bidrage til at undervise og styrke interessen for naturvidenskab i skoler i socialt udsatte områder.
Martin Vigild, dekan på DTU, siger:
“Der vil i fremtiden være stor mangel på ingeniører. Teach First Danmark er et initiativ, som kan bidrage til at engagere flere af de dygtigste i en generation til at undervise, være forbilleder og styrke fagligheden i folkeskolen. Det er samtidig en erfaring, som vil udvikle kandidaterne, fordi det både er meningsfuldt og rummer et stort potentiale at blive dygtig til at lære fra sig og motivere andre. Jeg ser det som en del af en langsigtet indsats, der skal bidrage til, at flere børn og unge i Danmark fatter interesse for naturvidenskab og ingeniørfaget – til gavn for dem selv og hele samfundet.”
Jesper Bergmann, direktør i Teach First Danmark: pouvez trouver sur cette page
“Samarbejdet med DTU er en vigtig anerkendelse af Teach First Danmarks arbejde. Det er samtidig en fantastisk mulighed for at engagere endnu flere undervisningstalenter med eksempelvis en ingeniørbaggrund, som kan være forbilleder i folkeskolen og lære fra sig. Alt for mange børn går ud af skolen uden færdigheder og lyst til for eksempel at finde vej til en uddannelse på DTU. Det er et tab for både den enkelte og for samfundet. Vi er glade for, at DTU mener, at der også er undervisningstalenter blandt ingeniører, der kan være med til at løse dette problem”.
Læs også
Non-profit foreningen Teach First Danmark kan stå klar med 300-400 kvalificerede lærere over de næste tre år
[...]
“I skolen fik jeg at vide, at jeg var for klog til at blive folkeskolelærer” (graduate i Berlingske)
[...]
En skolelærers skema
Som skolelærer har man rigtig mange skift og forskellige kasketter på. Du tænker måske, at [...]
En opgave min klasse elskede
Da jeg startede med at have klassen, havde jeg svært ved at få ro om [...]
Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved
Vi har hørt det før, relationerne er vigtige. Men hvorfor er de det, og hvordan [...]
Det Fantastiske Fællesskab
Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre [...]
Ventetid er tænketid
Som folkeskolelærer bruger man mange forskellige tricks til at forbedre undervisningen og sikre mest mulig [...]
Gør det til din karriere at gøre en forskel
Som graduate gør du en forskel, og det kan du fortsætte med længe efter programmet. [...]