alle børn og unge
Desværre forlader
1 UD AF 6
elever folkeskolen uden at kunne læse, skrive eller regne godt nok til at få en ungdomsuddannelse
SOCIAL ARV
er en væsentlig årsag
41% af 25-årige
har ikke en ungdomsuddannelse, hvis ikke deres forældre har en.
De mest udsatte børn
i Danmark har 3 gange så stor risiko for at blive udsatte som voksne.
Det er børn og unge, som får sværere ved at opnå deres drømme
Hvert år går 5000 elever ud af folkeskolen uden gode nok kundskaber til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det har dybe og langsigtede konsekvenser for deres muligheder i livet.
DET ER ET PROBLEM
som skal løses med
flere dygtige lærere
En del af løsningen er endnu flere dygtige lærere i folkeskoler i udsatte boligområder.
17 pct af undervisningen i folkeskolen varetages af ikke-læreruddannede, ofte vikarer lige ud af gymnasiet. Det rammer ofte de elever, som har det sværest.
– og flere beslutningstagere
med lærererfaring
Samtidig er det værdifuldt, at flere ledere i uddannelsessystemet selv har været lærere.
Hvis du skal træffe beslutninger om, hvad der er bedst for elever, der har det svært, er det værdifuldt, at du selv har været lærer for dem.
Vil DU være med?
Hver dag gør dygtige lærere i folkeskolen en kæmpe forskel. De styrker elevernes selvforståelse, ruster dem fagligt og inspirerer dem til at opnå deres drømme.
Derfor skal vi have endnu flere dygtige lærere på de skoler, hvor eleverne har allermest brug for dem.
Et fællesskab
af brobyggere
i uddannelses-
systemet
Som graduate bliver du en del af et fællesskab af lærere, ledere og beslutningstagere, som kan bidrage til løsninger, nytænkning og samarbejde på tværs af uddannelsessystemet.
Teach First
Danmarks
forandringsteori
Din afslutning på det toårige program er er startskuddet på en bredere indsats på tværs af uddannelsessystemet. Dette er Teach First Danmarks forandringsteori.
Illustrationen kan desværre vises på mobil. Du kan se den på din computer.
Ambassadører
for en vision
“I vores netværk vil vi inspirere alumner til at tage sociale initiativer, der kan hjælpe udsatte børn og unge til at opnå deres fulde potentiale. Vi vil støtte og udfordre hinandens karrieremæssige til- og fravalg med personlig udvikling og den overordnede vision for øje.
Alumneforeningens vision
Alumner fra
et globalt netværk
Hver dag gør lærere i Danmark og verden over en kæmpe indsats for inspirere børn til at opdage og udvikle deres potentiale. Her er et par eksempler på alumner fra Teach First Danmark, som har bidraget til at at gøre en forskel for deres elever i og uden for skolen.
Vibeke vandt Politikens Undervisningspris i 2018 for at sætte fokus på problemet med praktikpladser
Vibeke blev Teach First-lærer i 2016. Som lærer i udskolingen erfarede hun, hvor svært det er at komme i praktik som elev, når man ikke har forældre med et stærkt netværk. Hun skrev om problemet i Politiken, hvorefter Københavns Kommune satte fokus på problemstillingen.
Mikkel startede NGO med støtte fra Egmont Fonden for at ruste forældre til at hjælpe deres børn med matematik-lektierne
Gennem sit arbejde som matematiklærer så Mikkel Bruun potentialet i at styrke forældrenes forudsætninger for at hjælpe deres børns med deres matematiklektier selv. Derfor startede han med støtte fra Egmont Fonden NGO’en Lektiepiloter. Her engagerer han lærerkolleger til at klæde forældre på til at selv at undervise deres børn i matematik.
Se video med Mikkel forklare om at undervise i matematik.
Henriette ønsker at bygge bro mellem skoler og myndigheder
Som 24-årig blev Henriette graduate med en baggrund som cand.polit. Efter tre år som lærer på en skole i Glostrup fik hun job i Finansministeriets kontor for uddannelse og undervisning. Det gjorde hun, fordi hun ønsker at bygge bro mellem embedsværket og de lærere, som er tæt på børnene. Men hun savnede lærerjobbet – så i dag er hun tilbage som lærer i folkeskolen. Denne gang på Lolland. Hun ser en fremtid som skoleleder, embedsmand eller måske politiker.
Vibeke, Mikkel og Henriette er alumner og forandringsagenter
Vibeke, Mikkel og Henriette bidrager til at skabe positive forandringer. Og de gør det på baggrund af en indsigt, de ikke ville kunne læse sig til.
Teach First UK har bidraget til at løfte Londons skolesystem
- Teach First i England er en væsentlig årsag til at offentlige grundskoler i London fra 2003-2011 gik fra at være de dårligst præsterende på landsplan til at være de bedst præsterende (Baars 2014).
- I England rangerede Teach First i 2018 som den 3. mest populære karrierevej foran Google og Deloitte (Milkround 2019), og 10 pct. af dimittender fra Oxford søgte i 2012 om optagelse i programmet (Richardson, 2015)
- Ud af 8300 alumner fra Teach First i England underviser 61 pct. fortsat og 80 pct. arbejder aktivt for at bryde negativ social arv. (Ikke publiceret data fra Teach First, 2019).
Teach For America har eksisteret siden 1992 og har bidraget til positive udviklinger
- Årets lærer i USA har de sidste fem år været fra Teach For America. (Teach For All, Network by Numbers).
- Ud af i alt 3000 lærere fra Teach For America i Washington D.C siden 2000 er 20 pct. i dag skoleledere. Mange andre er med til at lede skolesystemet i USA på forskellige niveauer. (Future Ed, 4. december 2018)
- Tre gange så mange elever i Washington D.C er i dag kompetente i læsning og matematik sammenlignet med 1992. Det vurderes bl.a. at skyldes lærere fra Teach For America. (Teach For All, Network by Numbers)
Teach For All og Obama Foundation
- 6 ud af 40 Obama Foundation Fellows kommer fra Teach For All-netværket. (Teach For All, april 2019)