Alle børn og unge i Danmark skal have muligheden for at få en god skolegang og en uddannelse
– uanset social baggrund
Alle børn og unge i Danmark skal have muligheden for at få en god skolegang og en uddannelse
børn forlader folkeskolen uden at kunne læse, skrive eller regne godt nok til at få en ungdomsuddannelse
er en væsentlig årsag
har ikke en ungdomsuddannelse,
hvis ikke deres forældre har en.
har 3 gange så stor risiko
for at blive udsatte som voksne.
med ufaglærte forældre har
hverken job eller uddannelse.
som skal løses med
Det er lærere som vil undervise og bidrage til løfte de børn som har mest brug for hjælp til at få en god start på livet.
Det er mennesker, som kender hverdagen på en folkeskole og vil skabe rammerne for, at alle børn får en god skolegang
Dygtige lærere er afgørende for en god skolegang. Derfor bidrager vi til, at børn i folkeskolen får kvalificerede lærere i alle fag.
Samtidig er det værdifuldt, at flere af dem, der skaber rammerne for folkeskolen, kender skolernes og elevernes hverdag fra tæt hold.
Sammen med andre dygtige lærere i folkeskolen bidrager graduates fra Teach First Danmark til, at alle børn i Danmark får en god skolegang og en fremtid med muligheder.
Illustrationen kan desværre vises på mobil. Du kan se den på din computer.
Mikkel | Årgang 2016 | BSc. scient.
I dag har Mikkel startet en NGO med støtte fra Egmont Fonden, som hjælper forældre med at hjælpe deres børn med matematiklektierne
“I vores netværk vil vi inspirere alumner til at tage sociale initiativer, der kan hjælpe udsatte børn og unge til at opnå deres fulde potentiale. Vi vil støtte og udfordre hinandens karrieremæssige til- og fravalg med personlig udvikling og den overordnede vision for øje.”
Alumnenetværkets vision
Hver dag gør lærere i Danmark og verden over en kæmpe indsats for inspirere børn til at opdage og udvikle deres potentiale. Her er et par eksempler på alumner fra Teach First Danmark, som har bidraget til at at gøre en forskel for deres elever i og uden for skolen.
Vibeke blev Teach First-lærer i 2016. Som lærer i udskolingen erfarede hun, hvor svært det er at komme i praktik som elev, når man ikke har forældre med et stærkt netværk. Hun skrev om problemet i Politiken, hvorefter Københavns Kommune satte fokus på problemstillingen.
Gennem sit arbejde som matematiklærer så Mikkel Bruun potentialet i at styrke forældrenes forudsætninger for at hjælpe deres børns med deres matematiklektier selv. Derfor startede han med støtte fra Egmont Fonden NGO’en Lektiepiloter. Her engagerer han lærerkolleger til at klæde forældre på til at selv at undervise deres børn i matematik.
Se video med Mikkel forklare om at undervise i matematik.
Som 24-årig blev Henriette graduate med en baggrund som cand.polit. Efter tre år som lærer på en skole i Glostrup fik hun job i Finansministeriets kontor for uddannelse og undervisning. Det gjorde hun, fordi hun ønsker at bygge bro mellem embedsværket og de lærere, som er tæt på børnene. Men hun savnede lærerjobbet – så i dag er hun tilbage som lærer i folkeskolen. Denne gang på Lolland. Hun ser en fremtid som skoleleder, embedsmand eller måske politiker.
Vibeke, Mikkel og Henriette bidrager til at skabe positive forandringer. Og de gør det på baggrund af en indsigt, de ikke ville kunne læse sig til.