Teach First-alumne i corona-krisen: Vi skal gøre op med stereotyper om asiater og andre minoriteter i folkeskolen

Billede af skribent

”Det er også kinesernes skyld, at der er corona.” Sådan siger en af mine elever for sjov, da vi har fjernundervisning under corona-nedlukningen.

Jeg griber hurtigt fat i kommentaren og forklarer, at den kan støde mennesker med asiatiske rødder, hvilket jeg selv har. Jeg forklarer, at det er en farlig stereotypificering at forbinde mennesker af asiatisk herkomst med farlige sygdomme og urenhed, og at det kan føre til racistiske hændelser.

Siden det første tilfælde af covid-19 i Kina har mange danskere med asiatisk baggrund nemlig oplevet øget diskrimination på baggrund af deres udseende. 

Corona-krisen vidner om, at det er relevant, at vi tager diskussionen om repræsentation i folkeskolen op og lærer børnene ikke at dømme hinanden ud fra etnicitet, når der ligger mange nuancer bag pandemien. 

Mangfoldighed er det bedste våben mod stereotyper

Staten fortæller os, at vi skal udvise samfundssind for at hjælpe hinanden igennem krisen, men det er svært at efterleve, hvis asiatiske borgere bliver fastholdt i stereotyper om at være urene og potentielle sygdomsbærere. 

Derfor er vi nødt til at tale om, hvordan vi sikrer mangfoldighed ved at møde andre med empati og forståelse, fordi den krisesituation, vi befinder os i, påvirker os så forskelligt på baggrund af vores etniske tilhørsforhold. 

Jeg arbejder på en folkeskole i et område, hvor majoriteten har etnisk dansk baggrund, og der er diskussionen om mangfoldighed vigtig på flere niveauer. Som lærere skal vi have særligt fokus på børn med asiatisk baggrund, som kan have det ekstra svært under disse omstændigheder, da de kan opleve at blive udskammet. 

Majoriteten af etnisk danske lærere og elever kan have de bedste intentioner med undervisningen og klassefællesskabet, men de kan ubevidst glemme at tage højde for denne problematik.

Derfor er det også nødvendigt at inddrage andre kulturelle og sociale perspektiver end den etnisk danske, fordi majoriteten selvsagt ikke ved, hvordan det er at være en del af minoriteten.  

Udvid elevernes horisont med globalt undervisningsmateriale 

I denne periode har vi lærere mulighed for at undersøge og diskutere repræsentation og mangfoldighed i undervisningsmaterialer på de digitale læringsportaler, som vi har gratis til rådighed. 

Jeg har fx justeret mit sidste engelskforløb i 9. klasse, da jeg fandt inspiration på andre portaler og nu inddrager flere engelsktalende lande og tidligere kolonier som Sydafrika og Indien for få mange kulturelle synspunkter i spil. 

Det er vigtigt, at vi undersøger og reflekterer over, hvordan vi i højere grad kan inkludere elever med minoritetsbaggrunde i vores undervisningsplanlægning, så det hele ikke bliver på majoritetens præmisser. Alle elever skal kunne genkende sig selv i de undervisningsmaterialer, som de bliver præsenteret for. 

Jeg håber, at corona-krisen har givet os alle stof til eftertanke og viser vigtigheden af, at vi gør op med stereotyper i folkeskolen og inkluderer vores elever med minoritetsbaggrunde. 

The following two tabs change content below.
Rasmus Sam Dige Pedersen

Rasmus Sam Dige Pedersen

Teach First-alumne, pædagogisk sociolog og lærer på Skelgårdsskolen i Tårnby.

Kommentarer

Læs også

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *