Få en lærerfaglig mentor til at støtte, dygtiggøre og fastholde nye lærere
Vil du høre mere? Ring 31 73 15 47
Vil du høre mere? Ring 31 73 15 47
Især som ny lærer kan man let blive overvældet. Af urolige elever, opmærksomme forældre og en følelse af ikke at slå til. Her kan en professionel mentor hjælpe – med støtte, strategi og observationsbaseret feedback.
Når man ansætter en lærer gennem Teach First Danmark følger der en en personlig mentor med gennem vores mentorprogram. Det er et struktureret forløb med systematisk observation, støtte, strategi og feedback.
* Bemærk: Antallet af mentorbesøg og observationer er anderledes for graduates i det toårige Teach First Danmark-program.
Såvel fysiske observationer og videoobservationer bygger på CLASS (Classroom Assessment Scoring System) – et systematisk og forskningsbaseret redskab til observation udviklet af University of Virginia.
Vores lærerfaglige mentorer er alle erfarne folkeskolelærere. De har derudover flere års erfaring med at give andre lærerne feedback og vejlede i strategier og redskaber til klasseledelse, relationsdannelse og læringsledelse. De er certificeret i observationssystemet CLASS og bliver re-certificeret hvert år. Her eksempler:
Uddannet lærer (13 år i folkeskolen, 7 års erfaring som mentor), samt uddannet i Cooperative Learning og STEM-didaktik på Københavns Universitet.
Uddannet lærer (15 år i folkeskolen, 10 års erfaring som mentor) samt uddannet i metakognitiv terapi, i vredeshåndtering og motivation. Også uddannet konfliktmægler.
Uddannet lærer (8 år i folkeskolen, 7 års erfaring som mentor). Cand.mag og uddannet coach.
Styrker lærerens undervisning og relationer til elever og forældre – og kan sparre omkring elevernes læring og skole-hjem-samarbejdet.
Løfter lærerens blik for egen praksis og bibringer læreren den nyeste viden om relationsdannelse, klasseledelse og didaktik.
Kobler erfaringer på tværs af skoler, fag og klassetrin. Det skyldes, at en mentor fra Teach First Danmark typisk er mentor for 16-22 lærere på tværs af skoler.
Hjælper til at fastholde især nye lærere gennem opmuntring og sparring omkring udfordringer og konkrete løsningsmuligheder.
Styrker koblingen mellem teori og praksis. Så viden fra læreruddannelsen og lærerens andre erfaringer bliver bragt effektivt i spil på skolen.
Er trænet i CLASS-metoden. Det skaber et fælles pædagogisk sprog i forhold til at observere, forstå og udvikle lærer-elev interaktioner i klassen.
En fagkyndig sparringspartner, som ikke er ansat på skolen. Det giver læreren mulighed for at dele sine oplevelser, bekymringer og udfordringer i et fortroligt rum. Dette er vigtigt, da der ligger et stort udviklingspotentiale i at turde vise sin usikkerhed og sine svagheder.
Mentorordningen giver enorm støtte til at komme igennem det første halve år. Sparring er noget af det bedste. Det, at der kommer en udefra, det hjælper dem [de nye lærere] meget, og ordningen er god, fordi den giver feedback.
– Skoleleder om de lærerfaglige mentorer, ekstern evaluering
Min mentor har hjulpet med mig konkrete værktøjer til klasseledelse og til at mindske uro, men også med tips til at styrke forældrekontakten helt fra start, som jeg virkelig har taget til mig og som betyder, at jeg for eksempel sørger for, at alle forældre får mindst én positiv besked om deres barn i kvartalet.
– Rebecca Holmberg Jensen, ny lærer i 2017 om sin mentor
Hvis du er interesseret i at få en skræddersyet løsning, eller har du spørgsmål, så kontakt os