Vi hjælper non-profit.
Vores lærerfaglige mentorer støtter den nye lærer på skolen
CHRISTEL TAJO-HJENNER
LÆRERFAGLIG MENTOR (CLASS CERTIFICERET)
MIA JUST BERTELSEN
LÆRERFAGLIG MENTOR (CLASS CERTIFICERET)
MARTIN LIND
LÆRERFAGLIG MENTOR (CLASS CERTIFICERET)
SALLI RAIANI LARSEN
LÆRERFAGLIG MENTOR (CLASS CERTIFICERET)
97 %
af skoleledere er tilfredse med de lærere, de har ansat
Kilde: ekstern evaluering [wp-svg-icons icon=”new-tab” wrap=”b”]
Kirsten Birkving
Fhv. skoleleder, Kokkedal Skole
“De kommer med en åbenhed og et engagement, som betyder, at de er klar til at gøre en forskel fra dag ét.” Læs mere
Marco Damgaard
Skoleleder, Tingbjerg Skole
“De har en meget positiv tilgang og energi, og de er med til at styrke kulturen på skolen og arbejdsglæden”.
Thomas Wied
Fhv. skoleleder, Nivå Skole
“De tilfører stor energi og faglighed til skolen, og de ser relationer som vigtige for at kunne løfte eleverne fagligt, socialt og personligt.” Læs mere
Tina Mandrup
Fhv. skoleleder, Skolen på Herredsåsen
“Kombinationen af læreruddannelse og fuldtidsjob gør, at de er i et dobbelt læringsforløb og udvikler sig lynhurtigt.”
Få en lærer til samtale
Kontakt Nanna Engedal
Rekruttering og skolesamarbejde
nanna.engedal@teachfirst.dk
+45 3155 9881
Ansæt en lærer i efterspurgte fag
1. Grundig udvælgelse
Vi udvælger de bedst egnede kandidater gennem praktiske optagelsesprøver med fokus på bl.a. relationskompetencer og evner til at lære fra sig i børnehøjde.
2. Jobsamtale på skolen
Skolerne kan kalde kandidater til jobsamtale via åbne stillingsopslag på lige fod med andre ansøgere og ansætte læreren på OK-forhold.
3. Ansættelse i fuldt skema
Læreren ansættes i fuldt skema og videreuddanner sig til meritlærer uden for skoletiden. Læreren kan fortsætte i sin stilling efter afsluttet læreruddannelse.
Læreren underviser i fuldt skema og læser en meritlæreruddannelse
Sommerakademi inden skolestart
Inden skolestart i august rustes læreren gennem seks ugers lærerfaglig teori og træning. Det inkluderer to uger praktisk undervisningserfaring på en sommerkoloni for anbragte børn. Sommerakademiet er normeret til 10 ECTS.
Løbende støtte fra en lærerfaglig mentor
Som en del af programmet observeres og støttes den nye lærer af en lærerfaglig mentor. Mentoren er læreruddannet og ansat hos Teach First. Mentoren besøger læreren på skolen ca. 12 gange i løbet af lærerens første to ansættelsesår. Se vores mentorer
Sideløbende og praksisnær meritlærerudddannelse
Sideløbende med sin ansættelse på skolen læser læreren en meritlæreruddannelse. Uddannelsen er på 150 ECTS og kan gennemføres på tre år på enten Absalon eller KP. Kandidaten får typisk overført 20-30 ECTS fra sin videregående uddannelse.
En fuld meritlæreuddannelse på 150 ECTS
I løbet af ansættelsens første to år kan læreren gennemføre 9 af i alt 12 moduler på meritlæreruddannelsen. De sidste tre moduler kan gennemføres i det 3. ansættelsesår. Meritlæreruddannelsen er fuldt finansieret som en del af ansættelsen i tillæg til mentorordningen på skolen.
Supplerende faglige aktiviteter
Ud over meritlæreruddannelsen deltager alle lærere i en række faglige aktiviteter hos Teach First Danmark. Her sparrer de med vores lærerfaglige mentorer og andre Teach First-lærere, hvilket hjælper dem til at koble teori på læreruddannelse til deres undervisningspraksis på skolen.
9 ud af 10 lærere bliver på skolen
Fra og med 2021 har vi forlænget meritlæreruddannelsen fra to til tre år. Det har vi gjort, fordi 9 ud af 10 lærere bliver på deres skoler i mere end tre år, og fordi det ekstra uddannelsesår giver læreren mere tid til skolearbejdet ved siden af sin meritlæreruddannelse.
Jobsamtaler på skoler
april 2022 – juli 2022
- Dialog om skolens fagbehov
- Kandidater deltager i optagelsesprøver
- Skolen inviterer optagne kandidater til samtale
Læreruddannelse
juni 2022 – juni 2025
- Ansættes på overenskomstvilkår
- 6 ugers intensiv lærertræning og praktisk undervisningserfaring inden skolestart
- Efteruddannelse til meritlærer uden for arbejdstiden
Er ansat på skolen
august 2022 –
- 9 ud af 10 lærere fortsætter på skolerne i mere end tre år
- 8 ud af 10 TFD-lærere arbejder stadig i folkeskolen 5 år efter programstart
Video: Kasper er uddannet i kemi og musikvidenskab i 2015. Han blev Teach First-lærer i 2016 og færdiggjorde sin meritlæreruddanelse i 2018 sideløbende med sin ansættelse på Skolen på Herredsåsen, hvor han fortsat underviser.
Video: Sophia er cand.polyt. fra DTU i 2016 og blev samme år Teach First-lærer på Kokkedal Skole. Hun færdiggjorde sin meritlæreruddannelse i 2018 og underviste fem år på Kokkedal Skole. I 2021 modtog Sophia Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris.
Supplerer skolens samlede faglighed
Lærere fra Teach First Danmark ansættes på samme vilkår som deres kollegaer.
Professionsuddannede lærere
- Dybt teoretisk-pædagogisk fundament.
- Bred teoretisk almendannelse i den danske skolekultur.
Lærere fra Teach First
- Erhvervsfaglige rollemodeller med forskellige fortællinger, netværk og erfaringer.
- Faglig dybde og bredde fra deres universitetsuddannelser.
- Tæt kobling mellem læreruddannelse og undervisningspraksis.