EksternE evalueringER
Billede: Sophia | Årgang 2016
Cand. polyt. og læreruddannet via Teach First og KP.
Modtager af Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris i 2021
Billede: Sophia | Årgang 2016
Cand. polyt. og læreruddannet via Teach First og KP.
Modtager af Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris i 2021
Tydeligere forventningsafstemning med skoler og kommuner
Teach First Danmark bør overveje en tydeligere forventningsafstemning i dialogen med skoler og kommuner. Dette skal afstemme på den side Teach First Danmarks Danmarks målsætning om at uddanne lærere til folkeskolen, som på sigt også kan arbejde med Teach First Danmarks vision uden for folkeskolen, og på den anden side skolernes og kommunernes ønske om at ansætte dygtige lærere, der vil blive i deres stillinger gennem flere år.
Det er ifølge evalueringen et bemærkelsesværdigt træk ved TF-lærerne, at de i høj grad engagerer sig på deres skoler ud over deres rolle som lærere, da dette normalt ikke er noget, der forventes af nyuddannede lærere. Flere arbejder som teamkoordinatorer, vejledere, medlemmer af skolebestyrelsen m.m. Særligt TF-lærerne i programmets 2. år igangsætter nye initiativer på skolerne.
Evalueringen finder tegn på, at Teach First Danmark og alumner har etableret et stærkt alumnenetværk blandt graduates, som har gennemført programmet og som fortsat er motiveret for at arbejde for Teach First Danmarks vision:
77 pct. af TF-lærere oplever, at de i programmet bidrager til at fremme Teach First Danmarks vision.
Evalueringen gør opmærksom på følgende punkter, som Teach First Danmark bør have fokus på at udvikle:
Alumnerne besidder en ”dobbelt faglighed”, som bidrager til positive forandringer på skolerne. Skolelederne siger i interviews, at de oplever, at alumnerne skaber værdi for skolerne og at det primært udspringer af deres ”dobbelte faglighed” (se visualisering nedenfor). De opleves som dygtige undervisere med fokus på kerneopgaven, men også som yderst engagerede i skolernes organisatoriske arbejde.
Skolelederne fremhæver bl.a. at:
Den eksterne evaluering finder flere tegn på, at alumner har udviklet sig som forandringsagenter i løbet af det toårige program:
90 pct af alumner fra årgang 2015, 2016 og 2017 underviser fortsat i folkeskolen. Blandt de alumner, som ikke længere er folkeskolelærere, arbejder 60 pct. på andre områder, hvor de kan bidrage til Teach First Danmarks vision.
Blandt de, som ikke længere underviser i folkeskolen, arbejder 60 pct. på andre områder, hvor de kan bidrage til Teach First Danmarks vision. Dette harmonerer med målsætningen om, at mindst 50 pct. af alumner, der ikke fortsætter som lærere efter programmet, arbejder på andre områder, som understøtter Teach First Danmarks vision.
Alumnerne føler sig som en del af et større fællesskab, der arbejder for at skabe lige muligheder for alle børn i Danmark.
For nogle alumner er det tydeligt, at de bidrager gennem deres arbejde som lærere på en folkeskole i et udsat område, mens andre oplever, at deres bidrag er mere abstrakt og løsrevet fra deres daglige arbejde.
Flere alumner giver udtryk for, at alumnenetværket er et socialt fællesskab, der skaber stærke relationer og venskaber.
Øget fokus på at inkludere alle årgange i alumnenetværket
Langt de fleste alumner føler sig som en del af et stærkt alumnenetværk. Samtidig er der på tværs af årgange en oplevelse af, at netværket er domineret af én meget aktiv årgang 2015 og derfor ikke appellerer lige meget til alle årgange. Hos Teach First har man fokus på dette og har ansat en alumne-ansvarlig til at adressere det.
Øget fokus på, hvordan nye erfaringer og kompetencer også kan bruges uden for folkeskolen
85 pct. af årgang 2015, 2016 og 2017 oplever, at de udvikler relevante kompetencer til at spille en værdifuld rolle i Teach First Danmarks vision. Flere alumner pointerer imidlertid, at det ikke er tydeligt nok for dem, hvordan disse kompetencer skal og kan bruges uden for Teach First. Alumner ønsker derfor hjælp til at formidle deres kompetencer og hvordan de kan bruge dem.