fbpx

FGU-elever, Københavns Kommune og interesseorganisationer anbefaler Teach First Danmark på finansloven for 2021

 

For 2. år i træk er Teach First Danmark foreslået på finansloven. Forslaget bakkes op af flere kommuner og organisationer på baggrund af Teach First Danmarks positive resultater siden 2015. 


 
I støtteerklæringerne fremhæver kommuner og organisationer blandt andet, at lærere fra Teach First Danmark:
 
  • Styrker elevernes faglighed og trivsel

  • Supplerer fagligheden på skolerne

     


[envira-gallery id=”27864″]

 

300-400 flere dygtige lærere over de næste fire år

Med den foreslåede statslige medfinansiering vil Teach First Danmark over de næste fire år kunne sikre op mod 300-400 flere dygtige lærere til skoler, som har brug for dem.
 

Skoleledere efterlyser statslig medfinansiering 

I et debatindlæg i Altinget i dette efterår efterlyste en række skoleledere statslig medfinansering af Teach First Danmark, fordi det hjælper dem til at få kvalificerede lærere til deres skoler.
 

Dygtige lærere er den vigtigste faktor for en god skolegang

I hver eneste skoleklasse sidder der to børn, som vil stå uden uddannelse eller job som 25-årige. Dermed risikerer de et liv på samfundets sidelinje. Det er et enormt problem — menneskeligt, socialt og økonomisk. 

Hvis vi skal løse problemet, skal vi sætte ind i folkeskolen. Og som et minimum kræver det kvalificerede lærere i alle fag, der kan skabe rammerne for en god skolegang. 

Skolerne har svært ved at få kvalificerede lærere alle fag – og det rammer socialt skævt

Det skønnes, at der i 2030 fortsat vil mangle 13.000 lærere. Optaget på læreruddannelsen ser ikke ud til at dække behovet i de kommende år, og tiltag som klasselofter vil yderligere øge behovet. Det hjælper ikke, at 4 ud af 10 læreruddannede ikke finder vej til folkeskolen.

Det er et problem, som Teach First Danmark bidrager til at løse

Siden 2015 har vi optaget 3100 bachelorer og kandidater, som har et målrettet ønske at blive lærere på folkeskoler, hvor de kan gøre den største forskel. Det er skoler med en stor andel af elever i udsatte positioner. Sideløbende med deres ansættelse videreuddanner de sig til lærere i et samarbejde med Københavns Professionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon.

Den sociale mobilitet er faldet de seneste 20 år

I dag har 40 procent af 25-årige ikke en uddannelse, hvis deres forældre ikke selv har en.  For en dreng, som er vokset op med to akademikerforældre med høj indkomst og under samme tag, er chancen næsten 99 procent.


 
 

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]