10.10.2019 – Den fagligt dygtige lærer er ikke nødvendigvis den bedste.

»Det er rigtigt, at vi hos Teach First Danmark lægger stor vægt på at udvælge fagligt dygtige lærere. Men vi mener ikke, at det automatisk giver en god lærer. Det er mindst lige så vigtigt at kunne skabe positive relationer til eleverne,« skriver Teach First Danmarks CEO – og mener, at ulige muligheder for børn i Danmark er et altoverskyggende samfundsproblem, som skal løses med endnu flere dygtige lærere i folkeskolen.

 

05.10.2019 – Ingeniøren Sophia skal være med til at løfte folkeskolen

»Universitetsuddannede underviser på danske folkeskoler i socialt udsatte områder. De højtuddannede skolelæreres motivation og faglighed er i top, lyder det fra NGOen bag projektet.«

 

09.09.2019 – Teach First banede vejen – nu er Anders bare en af lærerne på Tingbjerg Skole

»Anders Arnfred har sandsynligvis mere studieerfaring end de fleste af sine kolleger. Men den Teach First- uddannede lærer på Tingbjerg Skole fokuserer ikke på, om han er anderledes end dem. Det handler i sidste ende om at løse opgaver og lave god undervisning uanset vejen til lærerjobbet, mener han.«

21.05.2018 – Graduate: Læseferien er i teorien en god idé, men den er noget rigtig skidt for elever uden ressourcestærke forældre

“Jeg ved godt, jeg ikke må hjælpe til eksamen. Men det er desværre ikke til alle børn, jeg kan sige ’spørg dine forældre’. Og hvad gør man så?”, spørger Vibeke Greby Schmidt som er graduate hos Teach First Danmark og lærer på Bavnehøj Skole i Københavns Sydhavn.«

10.04.2019 – The best graduates teach less privileged children in Danish public schools

CBS Wire har nærmere på, hvad der får nogle af de dygtigste kandidater fra Copenhagen Business School til at blive graduates hos Teach First Danmark.

12.03.2019 – Jasin startede på en muslimsk friskole, men nu går han i 1.c på Tingbjerg Skole.

Julise Chrøis har en kandidatgrad i psykologi og kommunikation og blev optaget i Teach First Danmarks toårige ledelsesudviklingsprogram i 2018. I dag underviser hun på Tingbjerg Skole.

12.03.2019 – Fra de bonede gulve til skolegården: ”Mine hænder var blevet kolde”

Vinoth Paramasamy var godt i gang med sin karriere som jurist, da han blev graduate. ”Mit arbejde skal give mening for konkrete menneskeskæbner,” siger han

16.01.2019 – Teach First Denmark alumni: How Demystifying Math for Parents Helped My Students Become Better Learners

“The journey to starting Homework Pilots (Danish name: Lektiepiloter) began in 2012 when I volunteered for the organization Matematikcenter, where I helped young people aged 13 to 17 with their math homework. It was a nice place to practice my teaching skills, but I quickly realized that what we think of as the highly egalitarian and well-developed welfare state of Denmark had a hidden but severe problem” (…)

02.05.2018 – Graduate fra Teach First Danmark vinder Politikens Undervisningspris

Et varmt tema i folkeskolen er, hvordan man både løfter de fagligt stærke og de elever, der kommer fra hjem uden tradition for længere uddannelser. Ifølge dommerpanelet er Vibeke Greby Schmidt fra Bavnehøj Skole i Københavns Sydhavn en af de lærere, der ser ud til at have knækket koden. 

20.03.2018 – »Efter en byge af afslag og et vredt læserbrev fik Oliver Olsen og vennerne fra Sydhavnen deres drømmepraktikplads«

Hvad gør man, hvis man gerne vil i praktik, men ikke kender nogen advokater, journalister eller forretningsfolk? På Bavnehøj Skole skrev en af vores graduates et læserbrev – og så skete der noget!

09.03.2018 – »Vibeke er virkelig den bedste, bedste, bedste lærer«

Graduate fra Teach First Danmark indstillet til Polikens Undervisningspris

06.04.2017 – »Man er god til matematik, når man kan »regne med store tal««

Manglen på matematiske kompetencer er et demokratisk problem, der er kommet for at blive, hvis ikke der arbejdes på, at flere skal kunne lide faget.

02.03.2017 – »Fond investerer millionbeløb i forening, der skaber mønsterbrydere«  

»SKOLEEKSEMPEL: Egmont Fonden giver 9,5 millioner kroner til foreningen Teach First Danmark, der arbejder på at sikre socialt udsatte børn en bedre skolegang.«  

01.02.2017 – »Økonom vil løse problemer som folkeskolelærer«

»Man skal selvfølgelig være kritisk over for, hvordan samfundet bruger ressourcerne. Men jeg tror ikke, jeg kunne tilføre større værdi for samfundet end der, hvor jeg er nu.« 
Se artikel i Djøfbladet, s. 28-29.

17.11.2016 – Universitetsbladet Alt Andet Lige 

»Efter mange år på politstudiet valgte Henriette at blive graduate hos Teach First Danmark. I dag underviser hun 27 lektioner om ugen i folkeskolen, planlægger undervisningsforløb og har forældrekontakt. Og så giver hun mere end 50 high-fives om dagen.«

07.09.2016 – P1 reportage om Teach First Danmark (1:40 på mobil)

Hvordan er det at være graduate hos Teach First Danmark? Hør P1 reportage fra Skelgårdsskolen, hvor Olfert (nanoteknologi) og Rasmus (pædagogisk sociologi) underviser. Hvad synes de om det – og hvad siger skolelederen og Danmarks Lærerforening?

25.03.2016 – De dygtigste ledere findes i folkeskolen

»En folkeskolelærer anno 2016 er ikke en kaffedrikkende hængerøv, men en dybt fokuseret og effektiv leder. Lige nu lader vi som samfund vores lærerkorps i stikken med en skolereform, der med de mange undervisningstimer ikke tager højde for karakteren af det arbejde, læreren udfører.«

18.03.2016 – »Ansøgningerne strømmer ind til Teach First Danmark«

Ansøgningerne strømmer ind til Teach First, der udvælger og videreuddanner kandidater fra landets universiteter til at undervise i socialt udsatte folkeskoler. Skolelederne er tilfredse.

18.01.2016 – Hyr en Teach First-kandidat og få ekstra faglighed

»Udfordringen med at rekruttere lærere til matematik og naturfag blev en kærkommen mulighed for at udvikle Skelgårdsskolens faglige profil: Ledelsen ansatte Teach First-kandidat og ingeniør-bachelor Olfert Holte.«

15. 01.2016 – fra ingeniørstuderende til skolelærer: »Rollemodel – det er mig!«

»Undervisning er en hjertesag for 25-årige Olfert Holte, der, indtil han fik ny lærer i 6.klasse, hverken kunne læse eller regne. Derfor har han byttet ingeniørstudierne på DTU ud med en læreruddannelse på graduate programmet Teach First Danmark.«

December 2015 – Egmont Fonden støtter Teach First Danmark

»Vi bør ikke acceptere, at 15-20 procent af en årgang går ud af skolen uden de mest nødvendige livskundskaber, mener direktøren for Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration, Henriette Christiansen. Hun vil have civilsamfundet til at tage meget mere ansvar for især udsatte børns læring.«

 20.09.2015 – »DTU-rollemodeller i folkeskolen«

»Danske ingeniører er ikke kun guld værd for dansk erhvervsliv. De kan også inspirere Allan og Ahmed fra Mjølnerparken til at udvikle deres talent og finde vej i livet. Det er grundtanken i et nyt graduate-program for unge ingeniører og andre talentfulde akademikere, der vil starte deres karriere med at undervise og inspirere børn, der har det svært i folkeskolen.« 

14.04.2015 – »Skal akademikere redde folkeskolen fra lærermangel?«

»Akademikere med en meritlæreruddannelse skal undervise i de naturfag, som folkeskoler har svært ved at få lærere i. Flere mener, at det kan give skolen et skud faglighed.«

2.03.2015 – »Teach First Danmark – vil styrke lærerfagets og folkeskolens image«

»Vi har brug for at styrke lærerfagets og folkeskolens image, status og prestige. Det er jeg overbevist om, at dette program kan medvirke til«, udtaler Anders Balle, tidligere formand for Skolederforeningen.«

05.03.2015 – »Vi leder efter dem, hvor lønnen ikke er det vigtigste«

»Det nye graduate program Teach First Danmark vil have ingeniør-dimittender til at begynde karrieren som folkeskolelærere i socialt belastede områder. Det kan bane vejen for en lederkarriere, lyder det fra den rekrutteringsansvarlige.«

03.03.2015 – »Dit talent forpligter« 

»Når man kan vælge hvad som helst og vælger at undervise i to år på en folkeskole i et socialt belastet kvarter, siger det noget om ens karakter«, udtaler bankdirektør i Nordea, Hans Arnum.

15.01.2015 – »Ny uddannelse vil hverve unge akademikere til folkeskolen«

»Det er traditionelt ikke mange unge danskere, der umiddelbart efter at have gennemført en af de mest krævende kandidatuddannelser på universitetet, søger at komme til at arbejde som skolelærer i et af de mere belastede byområder. Men det er ikke desto mindre, hvad foreningen Teach First Danmark nu tilskynder nogle af de dygtigste unge at gøre.« Få adgang til fulde artikel på DKNYT

08.12.2014 – »De sejeste kandidater skal headhuntes til folkeskolen«

»Unge akademikere skal forvandles til lærere i folkeskoler i belastede områder, hvis det står til organisationen Teach First Danmark. Her skal de afhjælpe lærermangel og sideløbende uddannes til fremtidens ledertyper. Konceptet har succes i en række andre lande.«

03.10.2014 – »Universitets-uddannede skal være lærere på ghettoskoler«

»Dygtige unge med en universitetsuddannelse skal ud og være lærere på skoler i socialt udsatte områder. Med et nyt talentspor på meritlæreruddannelsen vil foreningen Teach First Danmark sammen med professionshøjskolen Metropol rekruttere de dygtigste nyuddannede kandidater fra universiteterne til folkeskolerne.«

03.10.2014 – »Teach First Danmark er en ny mulighed for at rekruttere flere dygtige lærere«

»KL hilser Teach First Danmark velkomment. Fra 2015 udbyder non-profit foreningen Teach First Danmark en ny og ambitiøs måde at uddanne sig til lærer på.«

20.04.2014 – »Støtte til nyt lærerfagligt mentorkorps« 

»Med donation fra TrygFonden er foreningen Teach First Danmark ved at etablere et nyt lærerfagligt mentorkorps i folkeskolen.«