Hvordan løser man et problem? Det spørger McKinsey & Co. hvert år nogle af landets dygtigste kandidater om til en workshop, hvor de skal løse et problem. Igen i år var Teach First Danmark hentet ind som case med vores graduates som bidragsydere.
En flyproducent skal sælge flere fly. En regering skal have flere unge til at blive ingeniører. En butik ønsker at forstå sine kunder bedre. Hvad gør de?
Hos McKinsey hjælper man vidt forskellige kunder med at finde løsninger på deres problemer. Opgaven begynder med at definere problemet; bryde det ned og kortlægge mulige løsninger.
Det er en øvelse, som McKinsey hvert år giver kandidater og specialestuderende mulighed for at prøve kræfter med i en case. Det er udfordrende, og det er sjovt.
Teach First Danmark var igen i år hentet ind som en case, som deltagerne skulle løse sammen. På sidelinjen havde de hjælp fra McKinsey-konsulenter og graduates fra Teach First Danmark, som var inviteret med som rådgivere.
Vi spurgte efterfølgende vores graduates om, hvilke ligheder de ser mellem de kompetencer McKinsey kigger efter, og de kompetencer de selv bruger som graduates:
– Ronja, graduate, cand.scient.pol.:
“ Som graduate og lærer løser jeg problemer hele tiden og ofte uden megen betænkningstid. Jeg laver hele tiden strategier: Hvordan kan jeg få den her elev, der har givet op, til at lære noget? Hvordan underviser jeg bedst muligt i dette emne? Hvordan får jeg samarbejdet i klassen til at fungere? Hvordan får jeg samarbejdet med hjemmet til at fungere?”
– Andreas, graduate, MSc. in International Development Studies:
“Hos McKinsey arbejder man med en interessant metode til problemløsning, som har indbygget kvalitetstjek af dine forklaringer. Lidt ligesom børn, som har en vidunderlig fantasi og finder huller i dine forklaringer, eller som bare har svært ved at være tilfredse med abstrakte ord og opgaver. Som lærer skal jeg hele tiden bryde tingene ned, så det bliver håndgribeligt, og så mine elever ved hvad de skal.”
– Emil, graduate, BSc. i Medicin og Teknologi:
Som lærer er du konstant på over for dine elever; du skal se den enkelte elev og skal samtidig være på forkant med alt hvad der sker i hele klassen, så du kan agere på en situation, før den opstår. Lidt på samme måde skal en konsulent være god til at lytte til den enkelte og samtidig kunne se sammenhænge og løsninger i forhold til overordnede dynamikker.”
Anna, graduate, Cand.Soc. i Politisk Kommunikation og Ledelse:
Færdigheder er ikke alt som konsulent. Du skal også udvise drive, engagement og kreativitet. Som graduates har vi gå-på-mod, og arbejdet på skolen lærer dig at forstå forskellige behov, omstille dig og udvikle kreative løsninger. Med den strukturerede tilgang til problemløsning har du som graduate et stærkt erfaringsbaseret, brugbart og anderledes grundlag for at udvikle dine kompetencer.
Samarbejde med McKinsey & Co.
Siden 2016 har McKinsey bidrager med lokaler og workshops, fordi man anerkender de kompetencer.
Lederskab handler bl.a. om at tage ansvar for sin egen og andres udvikling, og derfor er vi meget glade for at kunne støtte Teach First Danmark i udviklingen af morgendagens ledere”.
— Kim Baroudy, direktør, McKinsey & Company
Om Teach First Danmark
Hvordan du klarer dig i livet bør ikke afhænge af dine forældres uddannelse og indkomst.
Teach First Danmark engagerer de dygtigste kandidater fra landets videregående uddannelser til et toårigt graduate-program, hvor de som undervisere og kommmende ledere kan bidrage til at give alle børn og unge i Danmark muligheden for en god uddannelse – uanset social baggrund.
De dygtigste er: Rollemodeller med lederpotentiale, der kan tage ansvar, vinde respekt, motivere og skabe tillid. Dygtige formidlere, der kan begejstre og lære fra sig. Dedikerede mennesker, der bliver ved – også i modgang.
Bliv Teach First graduate
Bliv en del af et ambitiøst graduate program med topmotiverede bachelorer og kandidater, som har viljen og lederpotentialet til at løse et af Danmarks største problemer. Det handler om at skabe lige muligheder for alle børn og unge i Danmark – uanset deres sociale baggrund.
Læs også
Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024
Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.
Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning
TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]
Velkommen til årgang 2023!
De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!
Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag
Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]
Her er vores to nye lærerfaglige mentorer
Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]
Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)
Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]
Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark 9. juni 2023
Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023
Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]