Elever med en svag socioøkonomisk baggrund får svagere lærere

Nye undersøgelser viser, at elever med en svag socioøkonomisk baggrund får fagligt svagere lærere.

Undersøgelserne har sammenlignet skoler med henholdvis færrest og flest socioøkonomisk svage elever. Her har man tilsvarende fundet en forskel i lærernes karaktergennemsnit fra gymnasiet på cirka 0,5 karakterpoint, og det vil ifølge litteraturen kunne resultere i op til 0,1 karakterpoints forskel i eksamensresultat for eleverne.

Læs undersøgelse af Kraka-Delotte >

Læs undersøgelse af Rockwoolfonden >


Vil du være en del af løsningen?

Bliv Teach First graduate

Bliv en del af et ambitiøst graduate program med topmotiverede bachelorer og kandidater, som har viljen og lederpotentialet til at løse et af Danmarks største problemer. Det handler om at skabe lige muligheder for alle børn og unge i Danmark – uanset deres sociale baggrund.

Om programmet

Læs også

Læs også

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]

HURRA! Teach Frist Danmark optager den største årgang til dato

HURRA! I år har Teach First Danmark optaget den største årgang siden vi startede tilbage [...]