Den sociale mobilitet i Danmark er internationalt set høj, og børn fra forskellige kår har kunne møde hinanden i skolen. Men udviklingen går den modsatte vej med hastige skridt.
En analyse af Kraka og Deloitte står bag viser, at danske familier med børn i skolealderen i forskellige indkomstgrupper i stigende grad lever geografisk adskilt.
Fattige og rige børnefamilier bor således henholdsvis 20 og 30 procent mere adskilt end de gjorde for 20 år siden. Dette kan føre til lavere social mobilitet, da børn med en svag social baggrund dermed sjældnere vil møde børn med en stærkere baggrund.
Samtidig er de rigeste børnefamilier blevet forholdsmæssigt rigere. I dag har de rigeste familier en gennemsnitsindtægt, der på 20 år er vokset fra at være 2,5 til cirka 3,5 gange højere end de fattigste familiers
“Det er et problem, at vi i stigende grad samler os geografisk med dem, der ligner os selv. For vi ved, at børn fra svagere familier trækkes op og præsterer bedre, når de omgås lege- og klassekammerater fra ressourcestærke familier” siger Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte.
Flere dygtige lærere afgørende for at løse problemet
Flere dygtige lærere i folkeskoler i socialt udsatte boligområder er en af de vigtigste faktorer for at løse problemet.
Læs mere i vores interview med en chefanalytiker fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Vil du være en del af løsningen?
Bliv Teach First graduate
Bliv en del af et ambitiøst graduate program med topmotiverede bachelorer og kandidater, som har viljen og lederpotentialet til at løse et af Danmarks største problemer. Det handler om at skabe lige muligheder for alle børn og unge i Danmark – uanset deres sociale baggrund.
Fattige børn har fået sværere ved at komme til tops i Danmark
Fattige børn har fået sværere ved at komme til tops i Danmark
Læs også
Onlineundervisning i 1. klasse? Kan man det?
[...]
“Eins, drei, zwei, vier, five!”
Vi har mange kvalificerede lærere i folkeskolen. Dedikerede, fagligt skarpe og ikke til at undvære. [...]
Støtteerklæring fra Herlev Kommune og borgmester Thomas Gyldal Petersen
[...]
Ny støtteerklæring fra Skolelederforeningen til Teach First Danmark som NGO
[...]
Teach First-lærer udfordrer elevernes blik for danskhed
Samtalen i klasseværelset skal ændre elevernes syn på hinanden, hvis venskaber mellem forskellige etniciteter skal [...]
Politisk flertal bakker op om Teach First i jagten på statsstøtte
Teach First Danmark jagter offentlig støtte til deres organisation fra næste år, og det bakker [...]
Syv Teach First-lærere: “Vi valgte at blive lærere og arbejde for en bedre skole på grund af Teach First”
Syv lærere i folkeskolen, som har fundet vej til lærergerningen via Teach First Danmark, skriver, [...]
8 skoleledere om Teach First-lærere: “De er dygtige, gode kolleger, brænder for folkeskolen, og vi ville ikke være foruden”
“De kolleger, vi de sidste fem år har ansat gennem Teach First Danmark udmærker sig [...]