fbpx

Ekstern evaluering: Teach First bidrager til at styrke elevernes faglighed og trivsel. Også plads til forbedringer.

VIA University College og analysevirksomheden Moos-Bjerre har i perioden 2018-2020 evalueret Teach First Danmark på tre områder:

1. Rekruttering og udvælgelse til optagelsesprøver (2018)
2. Programmet og Teach First-lærernes indsats på skolerne (2019)
3. Alumnenetværket og alumners karriereveje (2020)

Opsummering af hovedkonklusioner:

Siden 2014 har Teach First Danmark udvalgt godt 200 folkeskolelærere blandt 2500 nyligt uddannede universitetskandidater. De ansættes på folkeskoler i socialt udsatte områder og videreuddanner sig sideløbende til lærere.

Teach First-lærerne styrker elevernes faglighed og trivsel

Den eksterne evaluering viser, at 97 pct. af skolelederne oplever, at Teach First-lærere “styrker elevernes faglighed” og 85 pct. oplever, at de “styrker elevernes trivsel”. Den viser også, at 53 pct. af skolelederne vurderer, at Teach First-lærere er “overvejende bedre eller meget bedre til at arbejde strategisk og fagligt end nyuddannede lærere” og “bidrager til at forbedre undervisningskulturen på hele skolen”.

9 ud af 10 skoleledere vil anbefale andre at ansætte en Teach First-lærer, og ingen skoleledere i evalueringen vurderer, at Teach First-lærere er dårligere lærerfagligt end nyuddannede lærere.

Udvælger fagligt stærke lærere via praktiske optagelsesprøver

Teach First-lærerne bedømmes og optages på baggrund af skriftlige ansøgninger og praktiske optagelsesprøver med fokus på bl.a. relationskompetencer. Den eksterne evaluering viser, at Teach First Danmark tiltrækker ansøgere med et karaktergennemsnit på 8.5 fra universitetet og optager færdiguddannede Teach First-lærere med et karaktergennemsnit på 9.4 på kandidatuddannelsen.

Teach First-lærere har en dobbelt faglighed, som skaber værdi på skolerne

Ifølge skolelederne har Teach First-lærerne en ”dobbelt faglighed”, som bidrager til positive forandringer på skolerne. De er “dygtige undervisere med fokus på kerneopgaven, men også yderst engagerede i skolernes organisatoriske arbejde”. Se figur 1 fra evalueringen nedenfor.

Teach First-lærerne har ofte en anden faglig baggrund end nyuddannede lærere, og ifølge skolelederne bidrager det til et nyt blik på skolens organisatoriske arbejde og lærergerningen. 

De er ifølge skolelederne ”sultne efter ansvar” og opsøger ansvar ud over lærerrollen. Flere er arbejdsmiljørepræsentanter, teamkoordinatorer, vejledere og medlemmer af skolebestyrelsen. Ifølge evalueringen er dette “bemærkelsesværdigt”, da det ikke er noget, der normalt forventes af nye lærere.


Figur 1: Teach First-lærernes ”dobbelte faglighed” bidrager til en positiv forandring på skolerne – både organisatorisk og i mødet med eleverne.


Mentorordning hjælper de nye lærere på skolerne

Alle Teach First-lærere bliver vejledt af en lærerfaglig mentor fra Teach First Danmark på deres skoler. Den eksterne evaluering påpeger, at dette har stor værdi, fordi det giver de nye lærere konkrete redskaber, som de kan bruge i deres undervisning. 

Tiltrækker nye lærerkræfter til folkeskolen

Evalueringen viser, at Teach First Danmark tiltrækker lærerkræfter, som ellers ikke ville finde vej til folkeskolen. Blot 9 pct. af ansøgerne til de praktiske optagelsesprøver angiver, at folkeskolen er et oplagt og attraktivt karrierevalg indenfor deres felt uden om Teach First Danmark.

Billede: Sophia Bardenfleth i en undervisningstime på Kokkedal Skole. Uddannet lærer via Teach First Danmark. Baggrund som ingeniør i matematisk modellering. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Lærere som kan bygge broer i skolesystemet

En vigtig del af Teach First Danmarks vision er endnu flere dygtige lærere på folkeskoler i udsatte boligområder. Samtidig er det formålet at inspirere en ny generation af lærere, der kan bygge broer i skolesystemet og skabe løsninger i fællesskab. 

Evalueringen finder flere tegn på, at Teach First-lærerne i løbet af det toårige program udvikler kompetencer til at blive brobyggere i skolesystemet –– eksempelvis som ledere, der selv har været lærere og derfor forstår elevernes og skolernes udfordringer indefra. 

Et flertal af Teach First-lærere planlægger en langsigtet karriere, hvor de kan arbejde for at forbedre udsatte børns muligheder, og 33 pct. af Teach First-lærere ønsker at blive skoleledere. 

Et stærkt fællesskab, som er værd at bygge videre på

Evalueringen ser flere tegn på, at Teach First-lærere føler sig som en del af et fællesskab, der arbejder for at skabe lige muligheder for børn og unge i Danmark. 

9 ud af 10 fortsætter på deres skoler ud over programmets to år, fordi de bliver bidt af lærergerningen og ønsker at følge deres 5. eller 6. klasse til afgangseksamen

Se fulde eksterne evaluering på www.teachfirst.dk/resultater

Billede: Kasper Hansen i en undervisningstime på Skolen på Herredsåsen. Uddannet lærer via Teach First Danmark. Baggrund i musikvidenskab og kemi.

Plads til forbedringer

Den eksterne evaluering gør også opmærksom på en række punkter, hvor Teach First Danmark kan blive bedre.

Flere Teach First-lærere efterspørger et endnu højere fagligt niveau på meritlæreruddannelsen og en bedre tilrettelæggelse af uddannelsen for at understøtte lærernes fuldtidsarbejde på skolerne.

78 pct. af Teach First-lærere oplever, at de i løbet af programmets to år har udviklet deres ledelseskompetencer, men flere efterlyser en bedre forståelse for, hvordan denne udvikling har fundet sted. 

Flere Teach First-lærere udtrykker også et ønske om at blive bedre vejledt i, hvordan de kan bruge deres nyerhvervede kompetencer uden for folkeskolen, og hvordan de kan formidle dem. 


For mere information om evalueringen kan du kontakte Jesper Bergmann (direktør, Teach First Danmark) på 41 12 27 38 jesper.bergmann@teachfirst.dk, og Anders Kragh Jensen (partner, Moos-Bjerre) på 51 94 66 25, akj@moos-bjerre.dk


> Se fulde evaluering på www.teachfirst.dk/resultater
> Læs udvalgte skolelederes erfaringer
> Teach First-lærer vinder Politikens Undervisningspris 2018
> Teach First-lærer nomineret til Politikens Undervisningspris 2020
> Presseklip: Teach First-lærere i medierne

 

Teach First-læreres universitetsbaggrund (2019)

[visualizer id=”14707″]

Om Teach First Danmark

Teach First Danmark blev stiftet som almennyttig forening i 2013 og har ifølge sine vedtægter til formål at give alle børn og unge muligheden for at få en god uddannelse uanset social baggrund. Midlet er endnu flere dygtige folkeskolelærere i socialt udsatte områder og flere kommende beslutningstagere på uddannelsesområdet med en praktisk erfaring som folkeskolelærere i et udsat område.

Teach First Danmark har i sin opstartsfase været finansieret af fonde, heriblandt A.P. Møller Fonden, Industriens Fond, Egmont Fonden, Novo Nordisk Fonden og TrygFonden. Se alle støtter.

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *