Seks år og 15 camps er der gået siden lærer Rasmus Dige første gang var på to ugers sommer-camp med Lær for Livet. Her fik han øjnene op for, hvor meget man kan rykke børn fagligt og personligt, når man møder dem med åbenhed og oprigtig interesse. Erfaringen fra camp bruger han i sin dagligdag som folkeskolelærer.
Af Lær for Livet. Læs hele interviewet her.
Et smil er den korteste vej mellem to mennesker, siger man. Den læresætning bruger 33-årige Rasmus Dige i sin dagligdag som folkeskolelærer. Han både smiler og hilser på alle de børn, han møder på skolens gange, og når han starter en ny klasse op, bruger han de første måneder på at skabe en god relation til børnene og et trygt fællesskab i klassen. Når børnene føler sig trygge, er det nemlig meget nemmere at arbejde med det faglige samt inddrage deres interesser i og udenfor undervisningen, oplever Rasmus.
”Hvis børnene kan mærke, at du gerne vil dem, så vil de også gerne dig. Og når du skaber et trygt miljø i klassen, så er det nemmere for børnene at lære,” fortæller Rasmus Dige, som har en utraditionel vej ind i den danske folkeskole.
Læs hele interviewet med Rasmus på Lær for Livets hjemmeside

Om Lær for Livet og Teach First Danmarks samarbejde
Hver år deltager alle graduates fra Teach First Danmark på Lær for Livets sommercamps for anbragte børn som en del af et seks ugers sommerakademi, inden de starter i jobbet på en skole. Det er to uger med fart på, og hvor man både skal undervise og drage omsorg for børnene. Flere af vores graduates har ligesom Rasmus tiltaget som frivillig i mange af Lær for Livets camps, fordi det er en oplevelse, som gør indtryk og hvor man virkelig føler, at man gør en forskel for børnene.
Læs også
Non-profit foreningen Teach First Danmark kan stå klar med 300-400 kvalificerede lærere over de næste tre år
[...]
“I skolen fik jeg at vide, at jeg var for klog til at blive folkeskolelærer” (graduate i Berlingske)
[...]
En skolelærers skema
Som skolelærer har man rigtig mange skift og forskellige kasketter på. Du tænker måske, at [...]
En opgave min klasse elskede
Da jeg startede med at have klassen, havde jeg svært ved at få ro om [...]
Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved
Vi har hørt det før, relationerne er vigtige. Men hvorfor er de det, og hvordan [...]
Det Fantastiske Fællesskab
Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre [...]
Ventetid er tænketid
Som folkeskolelærer bruger man mange forskellige tricks til at forbedre undervisningen og sikre mest mulig [...]
Gør det til din karriere at gøre en forskel
Som graduate gør du en forskel, og det kan du fortsætte med længe efter programmet. [...]