fbpx

Hvad kræver det at blive Teach First graduate?

Siden 2015 har vi optaget over 160 universitetskandidater blandt flere end 2000 ansøgere. Så hvad kendetegner de graduates, vi optager – og hvad kræver det at blive optaget?

Graduate-programmet er intensiv ledelsesudvikling og lærertræning i praksis. Du underviser på en udsat folkeskole med fuld løn, tager et stort ansvar på dig og gør en varig forskel. Du får erfaringer, som vil påvirke dig, inspirere dig og give dig viden til at skabe løsninger i og uden for skolen og uddannelsessystemet. >> Læs mere om programmet

Mennesker, der brænder for at gøre en forskel

Det er nok det allermest sigende for de kandidater, vi optager: Det er muligheden for at blive en stor og positiv indflydelse i et andet menneskes liv, som er det vigtigste. Det er bevidstheden om, at det man siger, og den måde man er på, er med til at forme børnenes selvforståelse og deres muligheder i livet.

 

Èt er hjerte og ambitioner. Noget andet er de konkrete kompetencer, som er vigtige at have som graduate og alumne.

Et andet træk ved de kandidater, vi optager, er, at de ønsker at være med til at gøre en forskel på flere niveauer. Således giver programmet dig erfaringer, som både vil påvirke dig og inspirere dig – og give dig en dyb indsigt i de udfordringer, som gøre det sværere for udsatte børn og unge at udvikle deres fulde potentiale. Det betyder ikke, at man som graduate nødvendigvis har en klar køreplan for, hvad man gør efter programmet. Men programmet er en mulighed for at få viden om og inspiration til, hvad du kan gøre.

Hvilke kompetencer kigger vi efter?

En ting er hjerte og ambitioner. Noget andet er konkrete kompetencer. Vi samarbejder med det globale non-profit netværk, Teach For All, som har rekrutteret over 60.000 kandidater rundt om i verden til at løfte udsatte elever som undervisere og ledere. En af de vigtigste erfaringer i denne rekruttering er, at man for at dygtige undervisere og dygtige ledere har meget til fælles. Som graduate vil du således ofte stå i svære situationer, hvor du skal tackle svære udfordringer og sætte andres behov før dine egne. Det kræver selvindsigt, vedholdenhed, mental styrke og ikke mindst gode relationelle kompetencer. Her er nogle af de kompetencer, vi lægger vægt på i din ansøgning og til vores optagelsesdage:

  • Du skal have et stort drive og være meget vedholdende. Du vil blive konstant udfordret på din person og din faglighed, og derfor er det vigtigt, at du kan håndtere modstand med et positivt sind. Samtidig skal du trives med en meget travl og omskiftelig hverdag, hvor mennesker omkring dig søger din opmærksomhed og vejledning i tide og utide. Det kræver, at du kan tænke, mens du handler og har en høj stresstærskel.
  • Du skal have gode analytiske evner. Du skal være god til at undersøge og opnå en dyb forståelse for både organisatoriske og menneskelige udfordringer – og finde langsigtede løsninger på dem. Men du skal også kunne hive kaniner op af hatten i situationer, hvor der ikke er tid til at tænke, men hvor alle forventer, at du har et svar.
  • Du skal have stærke relationelle kompetencer og være god til at inddrage og anerkende andre. Du skal være ham eller hende, som andre lytter til, fordi du skaber tillid og motiverer dem til at tro på sig selv og viser dem, hvad de er gode til.
  • Du skal være fagligt stærk og god til at sætte dig ind i nyt stof. Her kigger vi også på dine karakterer. Men de imponerer ikke, hvis du ikke samtidig har opnået resultater på andre fronter og har vist, at du for eksempel er god til at formidle din viden, samarbejde og motivere andre.
  • Du skal have selvindsigt og du skal have lyst til at blive bedre gennem feedback. Det er vigtigt, fordi vi alle kommer ud for ting i vores liv, som slår os et skridt eller tre tilbage. Det vigtige er, at du lærer noget af det og tager fire skridt frem igen. Det vil du blandt andet få støtte til gennem sparring med din mentor og andre graduates.
  • Du skal være god til at kommunikere klart og tydeligt, så alle forstår dine beslutninger. Som graduate vil du stå med et meget stort anvar, og du vil konstant skulle træffe beslutninger, som har stor betydning for andre. Det betyder også, at du skal være god til at planlægge og organisere dit eget og andres arbejde.

Ledelsesudvikling i praksis

Som graduate vil du deltage i workshops med fokus på læring og ledelse. Men du bliver ikke dygtig underviser eller leder af workshop. Det betyder, at du skal se din udvikling som leder som en integreret del af din udvikling som lærer på din skole – med alle de udfordringer, det indebærer. Det vil lære dig en masse om dig selv, samtidig med at du får en dyb forståelse for de problemer, der skal løses. Det kan du bruge til at skabe forandringer, der gør en forskel andre og for samfundet. Det bliver noget af det hårdeste, du har prøvet – og noget af det mest givende.

Bliv Teach First graduate

Bliv en del af et toårigt ledelsesudviklingsprogram, hvor du underviser og bidrager til at løfte de børn i folkeskolen, der har allermest brug for det.

Om programmet

 

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]