Snobrød og læring – tæt på virkeligheden

Jeg er netop kommet hjem fra en af de rigtig gode dage i mit liv som skolelærer og graduate. En dag, som giver mig en følelse af mening og sammenhæng i et arbejde, hvor jeg brænder for at gøre en forskel hver dag.

Bevares. Ikke alle dage er lige gode – og jobbet som indskolingslærer kan mange dage føles både lange og meningsløse. Men fra tid til anden giver alting bare mening, gudskelov. Sådan var det i dag.

Dage som disse giver mig lyst til at blive ved. De hjælper mig til at bevare troen på, at jeg er en del af et program, der er vigtigt på mange forskellige planer. For en stund glemmer jeg alt om manglende forberedelsestid, udfordringer med inklusion og tenderende stresssymptomer.

Matematik, man husker – langt væk fra s. 31 i matematikbogen 

Vores lærerteam planlagde for en måned siden en tur for alle 79 elever i 2. klasse. En tur til en juletræsplantage. Vi har i dagene op til haft et tværfagligt forløb om juletræet. Vi har lavet pop-up kort med juletræer i billedkunst, læst Pippi Plyndre et Juletræ i dansk, talt om vækstforhold og juletræs-typer i natur og teknologi, sunget ”Juletræet med sin pynt” i musik – og meget mere. Kort sagt en temauge, der så også bød på et besøg på en juletræsplantage, hvor eleverne skulle lave matematik.

Vi havde kontaktet den nærmeste juletræsplantage og spurgt om vi måtte komme. Det måtte vi heldigvis, og vi blev tilmed tilbudt at bage snobrød og hygge efter at vi havde løst vores matematikopgaver.

På mange måder gav turen i dag mig inspiration til fremtidens skole, hvor vi i højere grad tænker læringen ud af klasselokalet og tættere på virkeligheden

Dagen gik på mange måder op i en højere enhed, hvor alle de elementer vi bliver ”tudet ørerne fulde af” på læreruddannelsen faktisk blev til virkelighed. Vi engagerede lokalmiljøet, vi tog undervisningen ud af klasserummet, vi skabte autentiske læringssituationer, vi var udendørs en stor del af dagen, og eleverne fik mulighed for at gøre og røre til den helt store guldmedalje. HURRA – det sker alt for sjældent i en presset hverdag, hvor jeg også ofte selv fristes til “bare” at lave s. 31 i matematikbogen.

Et snobrød, der siger noget om folkeskolen i virkeligheden

Det gik op for mig, at snobrødet på mange måder var både den største glæde og den største udfordring ved hele turen. Eleverne (8 år) skulle selv snobrødet på pinden og bage det, hvilket i sig selv faktisk er ubegribeligt svært for nogle af eleverne, der ikke så ofte har fingrene i en klistret dej, og som endte med et kulsort snobrød på en brændende pind, fordi tålmodigheden eller interessen slap op. Faktisk havde jeg flere elever, der aldrig – eller kun ganske få gange i deres liv – har bagt og smagt snobrød, og for hvem både smag og proces var en udsøgt fornøjelse.

Det gør noget ved børn, at sidde rundt om et lejrbål. Det gør noget ved børn, at de er selv ansvarlige for deres egen lille ”snobrøds-baby”. Og det gør noget ved mig at opleve disse situationer. Snobrødet er for mig et symbol på, hvordan folkeskolen kan samle elever, hvordan den kan være alment dannende og kan skabe både lærerig glæde og frustration midt ude i virkeligheden i en juletræsplantage tæt på en trafikeret vej.

En unik læringssituation gennem godt teamsamarbejde!

At turen overhovedet blev en realitet skyldes først og fremmest, at jeg er omgivet af de mest kompetente og engagerede kollegaer. Jeg er en af dem, der har et team som er med på det hele. Som har tonsvis af idéer og som brænder lige så meget for at skabe disse unikke læringssituationer. Vi havde planlagt både turen og forløbet i fællesskab.

Efter turen havde vi en teamudviklingssamtale med vores afdelingsleder. Her fik vi lejlighed til at tale både om de ting, der fungerer godt i vores teamsamarbejde og de udfordringer, vi også kan støde på. Det slog mig endnu en gang, hvor relevant det er, at man som team tør tale om ens samarbejde og tør være åbne omkring, hvordan man tænker, at teamet kan udvikle sit samarbejde med fokus på kerneopgaven – nemlig meningsfuld undervisning og trivsel for vores elever.

I mit team er vi – undskyld sproget – fucking kreative og opfindsomme, når det kommer til undervisning, og vi er virkelig gode til at aflaste og træde i karakter i forskellige situationer. Men vi er også udfordrede. Vi har vidt forskellige behov og forskellige syn på god og mindre god kommunikation. Vi har forskellige ambitioner og komplet forskellige liv, baggrunde og kompetencer. Men hvor er det dog vigtigt at turde tale om det, og hvor er det dog vigtigt at vores samarbejde glider – ellers var turen i dag aldrig gået fra idé til virkelighed.

Jeg tror, at vores elever kan mærke, at vi er sammen om at ville dem. De kan mærke den retning, vi sætter sammen for dem. Derfor vil jeg slå et slag for, at alle skoler og teams prioriterer den del af jobbet langt højere, end jeg fornemmer det er tilfældet i mange skoler og teams i dag.

Fremtidens skole: Dygtige lærere og godt teamsamarbejde

Ud over vores tur til juletræsplantagen og vores teamudviklingssamtale, har jeg i dag også deltaget i et møde om fremtidens skole – ja, det har været en af de længere dage “på kontoret”.

I den kommune, hvor jeg arbejder, er man så heldig, at man kommunalt har besluttet at give skolerne penge til renovering for at klæde dem på til ”fremtidens skole”. Jeg har engageret mig i dette arbejde – og det har jeg ikke fortrudt. Forløbet giver mulighed for at overveje og gennemtænke min egen praksis, gentænke læringsmiljøer og sætte præg på lige netop den skole, som dagligt huser et betydeligt antal elever, hvis fremtid delvist afhænger og skabes af os lærere.

På mange måder gav turen i dag mig inspiration til fremtidens skole, hvor vi i højere grad også tænker læringen ud af klasselokalet og tættere på virkeligheden, hvor eleverne ikke er bundet til borde, bøger og læringsportaler.

Mulighederne i ”projekt fremtidens skole” er mange, og arkitekter og en stor pulje penge kan gøre meget. Men til syvende og sidst handler fremtidens skole om lærerne, om lysten til forandring og om et velfungerende teamsamarbejde – og om snobrød selvfølgelig!

The following two tabs change content below.
Cathrine Ottosen

Cathrine Ottosen

Cand.jur. (Københavns Universitet 2015)
Teach First graduate og lærer på Hillerød Vest Skolen

Cathrine Ottosen

Nyeste indlæg af Cathrine Ottosen (se alle)

Kommentarer

Læs også

Kom til infoaften 4. dec.

- og mød nuværende graduates


>> Klik her og læs mere

Holler Box