Empati på skoleskemaet

I en tid, hvor vi tilbringer mere og mere tid foran skærmene, og hvor flere og flere sætter individet før fællesskabet, er evnen til empati vigtigere end nogensinde før.

Solen skinner fra en skyfri himmel. Stilletter og sneakers rører forsigtigt den røde løber, som i dagens anledning er rullet ud. Duften af blomster spreder sig blandt de unge smukke mennesker, som sammen med deres forældre har taget plads ved langbordene. Alt er som det sig hør og bør være ved 9. klassernes dimission i juni.

Empati er altafgørende for at kunne skabe et lykkeligt og succesfuldt liv

En efter en bliver mine elever kaldt op for at modtage deres eksamensbevis. Hvad de ikke ved er, at de også modtager en gul kuvert med en helt særlig hilsen fra mig, deres klasselærer. I en hilsen til Anna har jeg blandt andet fremhævet, hvordan hun har udviklet sine empatiske evner de seneste tre år.

Hvorfor betyder Annas evne til empati overhovedet noget? Er det ikke vigtigere, hvad der står på Annas eksamensbevis?  

Psykologiprofessor Michele Borba ville svare, at netop evnen til empati er altafgørende for at kunne skabe et lykkeligt og succesfuldt liv. Barack Obama ville svare, at empati er det karaktertræk, som kan ændre verden.

Som professor i filosofi Dan Zahavi fremhæver, er empati en kompleks størrelse, som hverken er udelukkende negativ eller positiv. Det afhænger altså af, hvordan du bruger dine empatiske evner. Bruger du din forståelse for andre til at skabe mere konflikt eller mere fred?

Som en muskel kræver empati træning

Når empati bliver fremhævet som en af de vigtigste kompetencer i det 21. århundrede hænger det sammen med, at evnen til empati er med til at forme vores møde med andre mennesker.

Empati handler nemlig ikke kun om, at eleven Anna kan sætte sig i Kaspers sted. Det handler også om, at Anna kan respektere, at Kasper og Dina ikke føler det samme som hende selv, men alligevel tager sine klassekammerater alvorligt og bekymrer sig om deres velbefindende.

Som en muskel kræver empati træning, og derfor kan klasseværelset med fordel omdannes til et træningslokale. Skift bænkpressen ud med litteratur. Skift vægten ud med øjenkontakt. Skift løbebåndet ud med samarbejdsøvelser.

Find eksempler på flere konkrete øvelser her:

  • Michele Borba: Unselfie.
  • Helle Jensen: Nærvær og empati i skolen.

The following two tabs change content below.
Camilla Standhart, Teach First alumne og antropolog

Camilla Standhart, Teach First alumne og antropolog

Cand.scient.anth. (Københavns Universitet 2015)
Teach First Alumne (2017) og konsulent i Væksthuset

Camilla Standhart, Teach First alumne og antropolog

Nyeste indlæg af Camilla Standhart, Teach First alumne og antropolog (se alle)

Kommentarer

Læs også

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *