fbpx

Matematiker på mission: Matematikangst skal ud af folkeskolen

Det ville være dejligt, hvis de ville komme til at elske matematik lige så meget som mig, men første skridt på vejen er, at de ihvertfald ikke hader det.

Anna Munk Ebbesen er matematiker med stort M. Hun blev Teach First graduate med en klar mission: Børn skal lære ikke at hade matematik. I dag arbejder hun mod samme mål som matematikunderviser på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

At høre børn sige, at de hader matematik, var hverdagskost for Anna Munk Ebbesen, da hun var Teach First graduate på Tagensbo Skole i Københavns nordvestkvarter. Hun underviste i matematik og natur/teknologi, som ofte var på listen over elevernes hadefag. 

Da hun søgte ind i det toårige graduate-program, var det med en klar mission om at give matematik et bedre ry blandt elever i folkeskolen.

“Min motivation for at blive graduate var min kærlighed til matematik som fag. Det ville være dejligt, hvis de ville komme til at elske matematik lige så meget som mig, men første skridt på vejen er, at de ihvertfald ikke hader det,” siger hun.

Anna Munk Ebbesen lægger ikke skjul på, at hun er meget begejstret for sit fag. Derfor ville hun gerne præge børnene så tidligt som muligt.

“Som graduate kan du få direkte indflydelse på, at børn udvikler en interesse for STEM. Man får nemlig mulighed for at påvirke børnene tidligt, inden de begynder at hade fagene,” fortæller hun.

 
Video: Anna og Emil underviser begge i matematik og naturfag og lægger vægt på, at det skal være sjovt, og at der kan være flere måder at nå frem til løsninger.

Give børn flere muligheder

Anna har selv været begejstret for naturfag siden barnsben, og det har i den grad formet hendes karriere. De samme muligheder vil hun gerne give videre til andre børn og unge.

“De skal have alle muligheder ude i den store vide verden, og det har de ikke, når de allerede i starten af folkeskolen oplever at hade STEM-fag. Så min mission er egentlig bare at give dem mulighed for at vælge, hvad de vil i fremtiden. Man vælger ikke matematik til, hvis man allerede hader det i folkeskolen,” forklarer hun. 

Det handler også om at vise børnene, at matematik ikke kun handler om at regne, påpeger hun. 

“Alt er jo forbundet af tal og formler. Matematik lærer os at løse problemer. Det er det fede ved matematik. Så det kan ikke være rigtigt, at så mange mennesker hader matematik, når vi hele tiden bruger det i vores dagligdag,” understreger den tidligere graduate. 

Dårlig undervisning gør matematik til hadefag

Ifølge Anna Munk Ebbesen er det ikke let at svare på, hvor matematikfagets dårlige ry stammer fra. Løsningen finder man dog helt sikkert ved at prøve nye ting af i undervisningen, mener hun.

“Der er en tendens til, at interessen og glæden ved naturfagene falder igennem i folkeskolen. Om det skyldes måden at forklare på, undervisingsformen eller noget helt tredje, kan jeg ikke svare på. Men uanset hvad, er man nødt til at prøve noget nyt,” forklarer hun.

Hun mener, at det vigtigste, man kan gøre som lærer i folkeskolen, er at opdyrke elevernes interesse og nysgerrighed. 

“De skal opleve, at matematik er fedt. Måske vælger de ikke den vej senere i livet, men så har de en grundviden, og de kan give den nysgerrighed videre til deres egne børn en dag,” siger hun.

Én dårlig lærer kan ødelægge det fuldstændigt. Det gælder alle fag. Derfor er det så vigtigt, at alle nye lærere synes, det er fedt at skulle undervise i deres fag.

Begejstrede lærere = god undervisning

Det samme gælder også på Københavns Professionshøjskole, hvor Anna Munk Ebbesen underviser fremtidens matematiklærere. På mange måder arbejder hun frem mod præcis samme mission, som hun gjorde som graduate.

 “Jeg prøver på at skabe noget begejstring hos de kommende matematiklærere, som kan gøre matematik sjovt for de søde børn ude på landets folkeskoler,” siger hun.

Hun oplever, at de studerende på professionshøjskolen sætter stor pris på, at hun har undervist i folkeskolen for nylig. 

“Jeg kender udfordringerne i folkeskolen, og jeg ved, hvordan børnene reagerer på undervisningen,” siger hun og understreger betydningen af, at lærere brænder for deres fag.

“Én dårlig lærer kan ødelægge det fuldstændigt. Det gælder i alle fag. Derfor er det så vigtigt, at alle nye lærere synes, det er fedt at skulle undervise i deres fag”.


Blå bog for Anna Munk Ebbesen

  • Færdiggjorde sin kandidat i matematik på Københavns Universitet i 2016
  • Var Teach First graduate på Tagensbo Skole fra 2016-2018 
  • Underviser i matematik på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole
  • Regner med at vende tilbage til folkeskolen i fremtiden

 

Bliv Teach First graduate

Bliv en del af et ambitiøst graduate program med topmotiverede bachelorer og kandidater, som har viljen og lederpotentialet til at løse et af Danmarks største problemer. Det handler om at skabe lige muligheder for alle børn og unge i Danmark – uanset deres sociale baggrund.

Om programmet

Læs også

Toptunet ingeniør på hemmelig mission i folkeskolen

 

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]