fbpx

Det Fantastiske Fællesskab

Signe blev graduate i 2021 med en kandidat i Food Innovation and Health fra Københavns Universitet

Teach First graduate-programmet består af flere dele. Du underviser på fuldtid på en folkeskole, læser meritlærer uddannelsen, har en personlig lærerfaglig mentor og du bliver en del af et voksende nationalt netværk. Netværket går på tværs af alle årene, men der er et helt specielt fællesskab på hver årgang. Læs med her, hvor Signe fortæller, hvorfor det er så specielt, og hvordan hun bruger det:


“Vi har et rigtig godt fællesskab på vores årgang. Hvis man vil fællesskabet, så har man rigtig god mulighed for, at blive en del af det. Men man har selvfølgelig også mulighed for at vælge det til og fra, som man har lyst, tid og overskud til. Vi har mødtes til fredagsøl og holdt et par fester indtil videre. Jeg ses også med nogle af de andre graduates engang i mellem til en gåtur eller aftensmad.

jh

 Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre det her uden alle de andre. De forstår mig og er en kæmpe støtte. 

Jeg læser min meritlæreruddannelse på Københavns Professionshøjskole, hvor vi fysisk skal møde op til undervisningen to aftener om ugen. Det skaber et fantastisk fællesskab, at vi mødes hver uge og har mulighed for, at tjekke ind med hinanden, få snakket hverdagene ude på skolerne igennem samt dele op- og nedture.

“Matematikvennerne” som Signe og hendes med-graduates kalder hinanden.

Betydningsfuldt, støttende og opløftende

Vores fællesskab på årgangen er virkelig betydningsfuldt. Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre det her, uden alle de andre. De forstår mig, da de er igennem det samme. De er en kæmpe støtte. Jeg kan sagtens snakke om programmet og min hverdag med andre venner og min familie, men det er bare ikke det samme. Os på årgangen forstår hinanden og kan med et enkelt blik mærke om hinanden er okay. Det gode er, at vi oftest skiftes til at have overskud. Den ene uge er det mig, der gør noget, for at løfte en anden op og næste uge, er det mig, der har haft en rigtig dårlig dag ude på skolen og har brug for at blive løftet op.

Signe laver matematik på Københavns Professionshøjskole mandag aften efter en dag i folkeskolen.

Det helt unikke fællesskab

Udover at fællesskabet er betydningsfuldt, er det også helt unikt. Vi er en blandet flok og bringer forskellige perspektiver i spil. Vi er nok mellem 25-55 år, vi er forskellige steder i livet og kommer med forskellige uddannelser og baggrunde. Men vi har et fælles ønske om at skabe god og spændende undervisning og hjælpe vores elever. Jeg tror, at vi forstår hinanden så godt, fordi vi virkelig brænder, for det vi laver. Vi har jo aktivt valgt at skifte kurs og starte på noget nyt og andet end det, vi tidligere har læst og arbejdet med.”


Læs også

“Fyrtårnet” i Kalundborg