fbpx

Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved

Anita, årgang 2020, uddannet i musikvidenskab og historie. Klasselærer i 1. klasse, hvor hun bl.a. underviser i dansk og musik.

Vi har hørt det før, relationerne er vigtige. Men hvorfor er de det, og hvordan kan man skabe gode relationer og et trygt læringsrum i en 1. klasse? Og hvad har en hane, med et afhugget hoved, med det at gøre? Læs Anita fortælle om sine oplevelser:


“Relationerne er det vigtigste i mit arbejde. De er essentielle for at skabe et trygt læringsmiljø og klasselokale, hvor alle må være præcis, hvem de er. Jeg har derfor brugt rigtig meget tid på at skabe relationer mellem eleverne og mig selv, mellem eleverne men også med deres forældre. 

Hvordan skaber man en tryg relation?

En tryg relation opstår ikke bare af sig selv. Jeg har derfor brugt rigtig meget tid på samarbejdsøvelser, lege, lære eleverne og deres familier at kende, men også dele ud af mig selv. Ved at give noget af mig selv viser jeg, at vores klasselokale er et sikkert sted, hvor de ved, at det er okay at dele. Vi arbejder på at danne et stort fællesskab, hvor vi alle har et fælles ansvar for, at det lykkedes. Vi bruger derfor den sidste time hver fredag til at snakke om relationer, fællesskab og ansvar, fordi det betyder utrolig meget at få det hele italesat.

jh

Jeg bruger enormt meget tid på relationsdannelse og fællesskabet mellem elever, lærer og forældre, fordi det er så vigtigt, og det kommer heldigvis tifoldigt igen.

I tråd med det, synes jeg, at der skal være plads til at de ér unge og til deres verden i skolen. Hvis man ønsker en relation til et andet menneske, er det nødvendigt at forstå dem og deres livssyn, hvilket også giver bedre undervisning

Søde 1.x har udeskole

En hane med afhugget hoved

Vi er så heldige på Tagensbo Skole, at vi har udeskole hver tirsdag. De ture, vi har mulighed for at tage på, gør rigtig meget for relationen, selvom vi også bruger meget tid på den i hverdagen. Turene gør noget specielt, fordi man snakker med eleverne om noget, der ikke er skolerelevant. Vi har f.eks. været til ballet, i operaen, og vi har faktisk lige været ude i Skolehaverne og skære hovedet af en hane og spist den. Mine elever synes, det var den bedste dag, og alle kiggede med, da halsen blev skåret over (undtagen deres lærer…). Jeg blev helt rørt, fordi de er så seje og nysgerrige. Sådanne dage ender altid i et stort fælleskram.

Det er også vigtigt for mig at dele oplevelsen med deres forældre. Derfor sender jeg billeder og skriver om dagen, så børnene nemmere kan snakke om det derhjemme og dele, hvad de har lavet. Vores klasse er et stort fællesskab med både elever, lærer og forældre, hvor alle er engageret.

1.x på besøg hos hanerne i Skolehaverne

Det kommer tifoldigt igen 

Selvom man ikke er så heldig at have udeskole, er det vigtigt, at man bruger tiden og energien på at skabe gode relationer, for det er så godt givet ud. At dele sådanne oplevelser giver så meget godt til klassedynamikken, det trygge læringsrum og relationer på kryds og tværs.

Jeg bruger enormt meget til på relationsdannelse og fællesskabet mellem elever, lærer og forældre, fordi det er så vigtigt, og det kommer heldigvis tifoldigt igen.”

Hvis du også gerne vil skabe positive relationer, der gør en forskel, er Teach First Danmarks Graduate program måske noget for dig?


Læs også

Det Fantastiske Fællesskab

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.