Et stærkt fagligt  fællesskab

Et stærkt fagligt
fællesskab

HVAD UDVIKLER MAN MEST SOM GRADUATE?

Sophia, cand.polyt.

“En forståelse for, at undervise handler om at arbejde med det mest komplekse der findes – mennesker i konstant udvikling.”

Malte, cand.scient.soc.

“Jeg tror på, at det især er det menneskelige, man udvikler. Fordi man lærer at møde alle, hvor de er.”

Julie, cand.polyt.

“Sig selv. Jeg lærer om mine grænser, hvad der gør mig glad, og hvad jeg kan blive bedre til – hver dag.”

Cathrine, cand.jur.

“Man udvikler helt klar mest sine menneskelige kompetencer og rykker sine personlige grænser.”

HVAD UDVIKLER MAN MEST SOM GRADUATE?

Sophia, cand.polyt.

“En forståelse for, at undervise handler om at arbejde med det mest komplekse der findes – mennesker i konstant udvikling.”

Malte, cand.scient.soc.

“Jeg tror på, at det især er det menneskelige, man udvikler. Fordi man lærer at møde alle, hvor de er.”

Julie, cand.polyt.

“Sig selv. Jeg lærer om mine grænser, hvad der gør mig glad, og hvad jeg kan blive bedre til – hver dag.”

Cathrine, cand.jur.

“Man udvikler helt klar mest sine menneskelige kompetencer og rykker sine personlige grænser.”

Lederskab i dagens Danmark handler bl.a. om at tage ansvar for sin egen og andres udvikling, og derfor er vi meget glade for at kunne støtte Teach First Danmark i udviklingen af morgendagens ledere.

Kim Baroudy, direktør, McKinsey

 

Det er svært at begejstre andre, hvis man ikke selv er begejstret. Det drive og den passion, der ligger i at være Teach First-graduate, det er en super vigtig ingrediens i at være en god leder.

Hans Arnum, erhvervsdirektør, Tryg

 

Lederskab i dagens Danmark handler bl.a. om at tage ansvar for sin egen og andres udvikling, og derfor er vi meget glade for at kunne støtte Teach First Danmark i udviklingen af morgendagens ledere.

Kim Baroudy, direktør, McKinsey

 

Det er svært at begejstre andre, hvis man ikke selv er begejstret. Det drive og den passion, der ligger i at være Teach First-graduate, det er en super vigtig ingrediens i at være en god leder.

Hans Arnum, erhvervsdirektør, Tryg

 

Hvis jeg skulle skulle have trykket på de ting, jeg har haft sværest ved tidligere, så er det alle de ting, jeg er blevet meget bedre til i løbet af de her to år.

–  Sophia, ingeniør og naturfagslærer på Kokkedal skole

Hvis jeg skulle skulle have trykket på de ting, jeg har haft sværest ved tidligere, så er det alle de ting, jeg er blevet meget bedre til i løbet af de her to år.
 – Sophia, ingeniør og naturfagslærer på Kokkedal skole

HVORDAN UDVIKLER DU DINE LEDELSESKOMPETENCER SOM GRADUATE?

Anna, cand.soc.

“Du bliver god til at drive processer, udfordre og engagere andre og opsætte ambitiøse mål for din egen og andres udvikling”

Henriette, cand.polit.

“En dygtig klasselærer er en god leder. Du skal kunne sætte en tydelig retning, motivere dine elever og samarbejde med alle.”

LÆS MERE:

Hvordan udvikler du dig som lærer og leder i programmet?

Teach First Danmarks lærer- og ledelsesudvikling handler i høj grad om at kunne skabe positive relationer. Det handler om at kunne lede sig selv og være en ledestjerne for andre og kunne lede forandring. 


Som graduate vil du udvikle dine lærer- og ledelseskompetencer som en del af din undervisning og dit arbejde som lærer på en folkeskole i et udsat område. Her vil du hver dag skulle lære fra dig, motivere andre og tage ansvar for din egen og andres udvikling.

Det indebærer et stort arbejdspres og svære situationer, hvor du skal bevare overblikket. Det vil gøre dig meget bevidst om, hvordan du håndterer modstand, motiverer dine omgivelser og prioriterer forskellige hensyn i dit arbejde. Vi hjælper dig gennem mentor-feedback og workshops med fokus på læring og ledelse.

Et uddybende svar:

Dygtige undervisere og dygtige ledere har meget til fælles. De skal være gode til at motivere, skabe tillid, håndtere uenigheder og organisere deres eget og andres arbejde. De skal kunne samarbejde, kommunikere klart og sætte sig ind i forskellige menneskers behov, styrker og måder at tænke på.

Det gælder ikke mindst, hvis du skal vinde respekt og skabe resultater på en folkeskole i et socialt udsat område i Danmark.

Samtidig er det klart, at en god leder i én sammenhæng ikke nødvendigvis er en god leder i en anden sammenhæng. Men i alle tilfælde bliver du kun ved at lære at være det i praksis: Ved at påtage dig et stort ansvar, sætte kursen og få andre til at følge trop. Det gælder også, hvis du skal rykke de elever, der har det sværest i folkeskolen. 

Dine opgaver vil variere, men de spiller alle ind i det samlede regnestykke. Nogle gange er det at håndtere en elev, som er aggressiv og ked af det. Nogle gange er det at lære dine elever at dividere. Nogle gange er det at motivere dem til overhovedet at komme i skole. Og ind i mellem er det at give dem troen på, at de kan opnå deres drømme.

Samtidig er skolen en stor organisation med mange interessenter. Dem skal du forstå og samarbejde med. Det giver dig viden og værktøjer, som er værdifulde i andre sammenhænge, hvor du skal engagere dine omgivelser, opnå ambitiøse mål og bringe forskellige menneskers evner i spil. Det er ledelsesudvikling i praksis.

I programmets 2. år vil du få tilknyttet en karrierecoach. Herudover vil workshops give dig et perspektiv på dine udfordringer og redskaber til at arbejde med din udvikling som lærer og leder.

Sidst, men ikke mindst, bliver du en del af et socialt og fagligt fællesskab med andre graduates. Det vil give dig nye venskaber. Men det vil også gøre dig bevidst om, hvad du er god til, når du sparrer med personer, der har andre spidskompetencer end dig selv.

 

HVORDAN UDVIKLER DU DIG SOM LÆRER OG LEDER?

Anna, cand.soc.

“Du bliver god til at drive processer, udfordre og engagere andre og opsætte ambitiøse mål for din egen og andres udvikling”

Henriette, cand.polit.

“En dygtig klasselærer er en god leder. Du skal kunne sætte en tydelig retning, motivere dine elever og samarbejde med alle.”

Sådan understøtter programmet din lærer- og ledelsesudvikling (klik)

 


Teach First Danmarks lærer- og ledelsesudvikling handler i høj grad om at lede sig selv for at kunne lede andre og lede forandring. For at være en dygtig underviser, er du således nødt til også at være en dygtig leder.


Som graduate vil du udvikle dine lærer- og ledelseskompetencer som en del af din undervisningspraksis og dit arbejde som lærer på en folkeskole i et socialt udsat område. Her vil du hver dag skulle lære fra dig, motivere andre og tage ansvar for din egen og andres udvikling. Det indebærer et stort arbejdspres og svære situationer, hvor du skal bevare overblikket. Det vil gøre dig meget bevidst om, hvordan du håndterer modstand, motiverer dine omgivelser og prioriterer forskellige hensyn i dit arbejde.

Det hjælper vi dig med gennem mentor-feedback og workshops med fokus på læring og ledelse.

Et uddybende svar:

Dygtige undervisere og dygtige ledere har meget til fælles. De skal være gode til at motivere, skabe tillid, håndtere uenigheder og organisere deres eget og andres arbejde. De skal være gode til at samarbejde, kommunikere klart og sætte sig ind i forskellige menneskers behov, styrker og måder at tænke på.

Det gælder ikke mindst, hvis du skal undervise, opbygge respekt og skabe resultater på en folkeskole i et socialt udsat kvarter.

Samtidig er det klart, at en god leder i én sammenhæng ikke nødvendigvis er en god leder i en anden sammenhæng. Men i alle tilfælde bliver du kun en god leder ved at lære at være det i praksis: Ved at påtage dig et stort ansvar, sætte kursen og få andre til at følge trop. Det gælder også, hvis du skal rykke de elever, der har det sværest i folkeskolen. 

Dine opgaver vil variere, men de spiller alle ind i det samlede regnestykke. Nogle gange er det at håndtere en elev, som er aggressiv og ked af det. Nogle gange er det at lære dine elever at dividere. Nogle gange er det at motivere dem til overhovedet at komme i skole. Og nogle gange er det at give dem troen på, at de kan opnå deres drømme.

Samtidig er skolen en stor organisation med mange interessenter. Dem skal du forstå og samarbejde med. Det giver dig viden og værktøjer, som er værdifulde i enhver sammenhæng, hvor du skal engagere dine omgivelser, opnå ambitiøse mål og bringe forskellige menneskers evner i spil. Det er også kompetencer, som vi har fokus på i vores udvælgelse.

Det er ledelsesudvikling i praksis.

I programmets 2. år vil du få tilknyttet en karrierecoach. Herudover vil workshops give dig perspektiv på dine udfordringer og redskaber til at arbejde med din udvikling som lærer og leder.

Sidst, men ikke mindst, bliver du en del af et socialt og fagligt fællesskab med andre graduates. Det vil give dig nye venskaber. Men det vil også gøre dig bevidst om, hvad du er god til, når du sparrer med personer, der har andre spidskompetencer end dig selv.

Læs mere: Hvordan udvikler du dig som lærer og leder i programmet?

Teach First Danmarks lærer- og ledelsesudvikling handler i høj grad om at kunne skabe positive relationer. Det handler om at kunne lede sig selv og være en ledestjerne for andre og kunne lede forandring. 


Som graduate vil du udvikle dine lærer- og ledelseskompetencer som en del af din undervisning og dit arbejde som lærer på en folkeskole i et udsat område. Her vil du hver dag skulle lære fra dig, motivere andre og tage ansvar for din egen og andres udvikling.

Det indebærer et stort arbejdspres og svære situationer, hvor du skal bevare overblikket. Det vil gøre dig meget bevidst om, hvordan du håndterer modstand, motiverer dine omgivelser og prioriterer forskellige hensyn i dit arbejde. Vi hjælper dig gennem mentor-feedback og workshops med fokus på læring og ledelse.

Et uddybende svar:

Dygtige undervisere og dygtige ledere har meget til fælles. De skal være gode til at motivere, skabe tillid, håndtere uenigheder og organisere deres eget og andres arbejde. De skal kunne samarbejde, kommunikere klart og sætte sig ind i forskellige menneskers behov, styrker og måder at tænke på.

Det gælder ikke mindst, hvis du skal vinde respekt og skabe resultater på en folkeskole i et socialt udsat område i Danmark.

Samtidig er det klart, at en god leder i én sammenhæng ikke nødvendigvis er en god leder i en anden sammenhæng. Men i alle tilfælde bliver du kun ved at lære at være det i praksis: Ved at påtage dig et stort ansvar, sætte kursen og få andre til at følge trop. Det gælder også, hvis du skal rykke de elever, der har det sværest i folkeskolen. 

Dine opgaver vil variere, men de spiller alle ind i det samlede regnestykke. Nogle gange er det at håndtere en elev, som er aggressiv og ked af det. Nogle gange er det at lære dine elever at dividere. Nogle gange er det at motivere dem til overhovedet at komme i skole. Og ind i mellem er det at give dem troen på, at de kan opnå deres drømme.

Samtidig er skolen en stor organisation med mange interessenter. Dem skal du forstå og samarbejde med. Det giver dig viden og værktøjer, som er værdifulde i andre sammenhænge, hvor du skal engagere dine omgivelser, opnå ambitiøse mål og bringe forskellige menneskers evner i spil. Det er ledelsesudvikling i praksis.

I programmets 2. år vil du få tilknyttet en karrierecoach. Herudover vil workshops give dig et perspektiv på dine udfordringer og redskaber til at arbejde med din udvikling som lærer og leder.

Sidst, men ikke mindst, bliver du en del af et socialt og fagligt fællesskab med andre graduates. Det vil give dig nye venskaber. Men det vil også gøre dig bevidst om, hvad du er god til, når du sparrer med personer, der har andre spidskompetencer end dig selv.

 

At komme ind i så tæt et fællesskab med rigtig dygtige folk, som laver alt muligt vidt forskelligt, det synes jeg er vildt fascinerende.

– Anders, matematik- og samfundslærer på Tingbjerg Skole

At komme ind i så tæt et fællesskab med rigtig dygtige folk, som laver alt muligt vidt forskelligt, det synes jeg er vildt fascinerende.
– Anders, matematik- og samfundslærer på Tingbjerg Skole

cases

LÆS OM 6 GRADUATES OG DERES OPLEVELSER I PROGRAMMET:

Vinder af Politikens Undervisningspris (Vibeke, graduate 2016-2018)

Vibeke Schmidt
M.Sc. Risk Management and Financial Engineering og Teach First-alumne.


Vibeke færdiggjorde programmet i 2018 og modtog samme år Politikens Undervisningspris. Som matematiklærer på Bavnehøj Skole brugte hun bl.a. sit netværk til at skaffe en praktikplads hos Deloitte til en af sine elever. 

Vibeke i 2018:

“For mig er dét at være lærer ikke et job. Det er dét, man er. Jeg bliver også ofte betegnet som en ildsjæl, fordi jeg ikke kan lade være med at sætte ting i gang på skolen. Jeg har bl.a. været med til at starte en lektiecafe, hvor 10-15 af de svageste elever helt frivilligt får hjælp til at lave problemregning fredag eftermiddag. For de allerdygtigste er der fast-track-hold i matematik og engelsk, hvor de laver ekstra opgaver. I valgfagene programmering og iværksætteri kommer selvgjorte millionærer og professionelle virksomhedscoachs på besøg for at inspirere eleverne til at ville mere.

Jeg har tidligere arbejdet i konsulentbranchen og været hos Future Frontiers i England, som sjovt nok er startet af en Teach First alumne. Mit arbejde i folkeskolen har været en øjenåbner for mit netværk fra CBS og fra Hellerup, hvor jeg er opvokset. Det har været utroligt overraskende for dem, at uligheden er så stor, når det kommer til uddannelse. Det kan være svært at forstå, at der er børn, der får at vide, at de er uduelige og dumme af både forældre og lærere gennem mange år.


“Jeg har set elever gå fra at dumpe matematik til at få 10, fordi de får en lærer, der tror på dem og aldrig giver op”


Video fra dr.dk: Vibeke skaffede sine elever praktikpladser (åbner i nyt vindue)

Det er vigtigt for mig at få mine elever til at drømme stort. Derfor har jeg fået over 50 kontakter fra mit netværk til at undervise, coache og støtte mine elever. 10 af mine elever har den dag i dag en mentor fra mit netværk eller et studiejob. Eleverne elsker det, og det gør de voksne også. Jeg har også brugt mit netværk aktivt til at skaffe en praktikplads hos Deloitte til en af mine elever. Nu ved han, at det er konsulent han skal være. Det skrev Politiken en række artikler om. 

Da mine 9. klasser lige er blevet færdige, vender jeg dog først tilbage til konsulentbranchen. Jeg vil gerne arbejde et par år med machine learning, da jeg mener, at data og kunstig intelligens bliver utrolig vigtig for fremtidens uddannelse. Men jeg slipper ikke helt Bavnehøj Skole – faktisk er jeg allerede i gang med at arrangere, at mine kollegaer kan komme og hjælpe eleverne med at sigte højere og få nogle store drømme. 

Jeg har elever, der aldrig har snakket om deres fremtid, fordi ingen gad lytte. Alle børn har brug for at møde bare én voksen, der lytter, spørger ind til dem, inspirerer, og måske allervigtigst tror på dem og deres potentiale. I fremtiden vil jeg fortsætte mit arbejde med at bygge bro mellem samfundslagene i Danmark”.

Vibekes blog:

Vibeke’s blog:

Vibeke i medierne:

Økonom i Finansministeriets uddannelseskontor (Henriette, graduate 2016-2018)

Henriette Nylander
Cand.polit. og Teach First-alumne.


Efter tre år som graduate arbejder Henriette nu i Finansministeriets uddannelsesafdeling. Tiden som graduate har inspireret hende til at ville arbejde med uddannelse som embedsmand, skoleleder, minister og måske lærer i en udsat folkeskole igen en dag.

“Min motivation for Teach First var todelt. For det første ville jeg hjælpe udsatte børn og forstå, hvorfor så mange børn falder bagud i folkeskolen. For det andet ville jeg forstå den kløft, der på nogle punkter er mellem embedsværket og de personer, der har deres hverdag i den danske folkeskole. 

Jeg er blevet klogere på begge dele, og jeg føler et ansvar for at forsøge at ændre de rammer, der gør det svært at rekruttere dygtige lærere og som gør det svært for dygtige lærere at udføre et job, de kan være tilfredse med.

Efter tre år som lærer arbejder jeg nu med uddannelse i Finansministeriet. Om 10 år er jeg måske skoleleder eller arbejder kommunalt med uddannelse. Hvis jeg en dag skulle få tilbuddet om at blive Undervisningsminister, siger jeg nok heller ikke sige nej tak! Det skulle heller ikke undre mig, at jeg igen er lærer en dag. Det er sjovt og udfordrende, og der er altid noget, man kan blive bedre til.  

Jeg har altid haft en lærer i maven, men jeg tvivler jeg på, at jeg var blevet lærer uden Teach First. Den vej, jeg har taget, har været god for mig, men jeg mener også, at den er gavnlig for samfundet. Teach First – og særligt personerne i i programmet – har gjort, at jeg næsten tør love, jeg beskæftiger mig med uddannelse om 50 år.”

Toptunet ingeniør (Sophia, graduate 2016-2018)

Sophia Bardenfleth

Cand.polyt. i matematik modellering


Sophia færdiggjorde programmet i 2018 og arbejder fortsat på Kokkedal skole. Sophia brænder for at skabe interesse for matematik i folkeskolen.

Min faglige stolthed – og mit hjerte – ligger i matematikfaget. Der er for mange elever i folkeskolen, der stadig tror, at man kun er en god elev, hvis man er dygtig til hovedregning og kan spytte korrekte facit ud hurtigere end sidemakkeren. 

Jeg kæmper hver dag en hård kamp for at vise eleverne, at matematik kræver vedholdenhed og eftertænksomhed. At der er mange forskellige måder at komme frem til et resultat på – og at der ikke altid kun er ét rigtigt svar. Jeg forsøger at vise mine elever, at det er positivt, når de laver fejl, fordi det giver dem mulighed for at tydeliggøre forskellige tilgange til et problem.

I mit daglige virke som lærer trækker jeg både på min faglige ballast fra DTU og min erfaring som ansat på Experimentarium, hvor jeg arbejdede i fem år som studerende. Bl.a. har min klasse og jeg dissekeret fårehjerter og -lunger og på den måde lært om, hvordan menneskets organer ser ud. 


“Der eksisterer en kedelig fortælling om, at matematik er svært og kedeligt, og at man enten er god eller dårlig til det. Det kæmper jeg hver dag for at ændre på.”


Jeg har i to år stået for skolens deltagelse i FIRST LEGO League-turneringen, hvor elever dyster i at programmere robotter til at gennemføre opgaver på en bane samt fremlægge løsninger på ingeniøropgaver fra den virkelige verden. Her har jeg en klar fornemmelse af, at min viden om programmering og teknologi har givet mig de bedste forudsætninger for at hjælpe eleverne godt igennem turneringen.

Sidste år oprettede vi en Science Klub, hvor elever fra 2. og 7. klasse mødes hver mandag og laver små forsøg, bygger med LEGO, planter planter og indretter akvarier til fisk. Det var fedt at opleve elevernes entusiasme omkring naturfagene og se dem danne nye relationer på tværs af klassetrin.

Teach First Danmark tilbyder noget, der ikke eksisterer andre steder i dag. Jeg var ikke blevet lærer, hvis det ikke havde været for Teach First Danmark. Jeg har fået mulighed for at komme ind lærerfaget – og ikke mindst for at blive her. Med en lærerfaglig mentor tilknyttet starter man som graduate sin karriere med at modtage professionel sparring og feedback. Det er en uundværlig ressource (og gav også anledning til megen misundelse hos mine alment uddannede lærerkollegaer). 

Teach First Danmark samler mennesker i et fantastisk netværk af ligesindede. Som graduate får du en en uundværlig platform, hvor du kan finde inspiration og den nødvendige opbakning til at være forandringsagenter i folkeskolen. Man bliver også en del af et internationalt netværk af folk, der er eller har været ude og arbejde med skolesystemer i belastede områder rundt omkring i hele verden. Entusiasmen og virkelysten hos Teach First Danmark skaber en handlekraft, der når helt ud til eleverne hver dag – og det er jeg stolt af at være en del af.

Sophia blog:

Sophia i medierne

Gør naturvidenskab virkelighedsnær (Kasper, graduate 2017-2019)

Kasper Kjærgaard Hansen

Cand.mag. i kemi og musikvidenskab.


Kasper er lærer i fysik/kemi på Skolen på Herredsåsen siden 2017. Han er Cand.mag. i kemi og musikvidenskab og arbejder med at gøre naturvidenskaben virkelighedsnær for sine elever.


Jeg har igennem min egen skolegang været begavet med fantastiske lærere i naturvidenskab. Fra folkeskolen til gymnasiet har jeg mødt lærere, der præsterede at gøre det komplicerede og teoretiske håndgribeligt ved at inddrage vores egen hverdag og lade os mærke naturvidenskaben på egen krop. Denne håndgribelighed har givet mig en vedblivende interesse for naturvidenskaben, som jeg hver dag forsøger at give videre til mine elever.

Som lærer er min fornemmeste opgave at afmystificere naturfaget og gøre det tilgængeligt for så mange som muligt – både som dannelse og fremtidig studie- og levevej. Dette gør jeg netop ved at lade eleverne mærke naturvidenskaben med egne sanser, i det omfang sikkerhedsloven tillader det. 

Ofte går mine pauser – med glæde – med at diskutere et naturvidenskabeligt spørgsmål fra eleverne og give dem små ekstra-opgaver, som de kan præsentere for resten af klassen. Jeg har afholdt crash course i Newtons love for hele skolen og trænet mine elever i at vejlede de små klasser. Jeg er aktiv i forbindelse med de årlige naturfagsfestivaller og skal bl.a. undervise mine kollegaer i plastiktyper for at klæde dem på til ugen. Jeg insisterer på, at naturvidenskab skal være tilgængeligt for alle, og at det er interessant for alle – også selvom man ikke kommer frem til et sikkert svar. 

I mit seneste seneste projekt arbejder mine elever med virtuelle laboratorier som del af et ph.d.-projekt. De får et indblik i forskningsverden – både ved at blive observeret, men også ved at skabe ny viden. Eleverne skal bruge laboratorierne til at udforske emneområder, som er for dyre eller farlige at arbejde med i folkeskolen (og derfor super interessante). De brokker sig tit over, at reglerne er for stramme i fysik/kemi-lokalet, så projektet giver os mulighed for at bryde dem.


“God naturfagsundervisning tager udgangspunkt i elevernes hverdag, bruger det håndgribelige til at forklare det komplicerede og må aldrig være forudsigelig. Det er kedeligt, når der kun er ét rigtigt svar”.


Min baggrund indenfor både kemi og musik gør, at jeg ser problemstillinger fra flere forskellige vinkler. Jeg kan relatere til forskellige slags elever – både dem, der har brug for en hverdagsagtig tilgang til naturvidenskaben, og dem der synes, at bobleplast er det bedste i hele verden. Jeg bruger ofte musikken til at formidle min undervisning, så eleverne også ser det æstetiske ved naturvidenskaben. Når det hele smelter sammen i et forløb om bølger og akustik, hvor eleverne bygger deres egne instrumenter og spiller deres yndlingssange, bliver der både grint og lært.

Teach First Danmark og Teach First-netværket er en konstant og uudtømmelig sparringspartner og et sandt overflødighedshorn af gode idéer. Det er en samling af mennesker, der på forskellige måder kæmper for den samme ambition – at bekæmpe social arv og give børn lige muligheder.

Det klare formål støber et stærkt fundament for et længerevarende samarbejde mellem graduates og alumner – både for dem, der bliver i folkeskolen som lærere, og de som søger andre veje. Dét at have så stor en gruppe af kompetente mennesker med stærke værdisæt samlet, kombineret med en organisation med så stor opstartsprocesser og mentorering gør, at der ikke er langt fra idé til handling. Det har jeg benyttet mig meget af og vil fortsætte med. Uanset hvor min karriere fører mig hen fremadrettet, er jeg i TFD en del af et samlet formål – og det giver drivkraft.

Fra graduate til afdelingsleder på en skole (Anita, graduate 2015-2017)
Lærer hjælper elev

Anita Ernst

Lærer og afdelingsleder på Ellebjerg Skole. Uddannet meritlærer gennem programmet i 2017.


Anita gennemførte programmet i 2017 som lærer på Tingbjerg Skole, hvor hun også var arbejdsmiljørepræsentant, TR-suppleant og matematikvejleder. Efter 3 år er hun nu afdelingsleder på Ellebjerg Skole.


> Læs mere om Anita’s vej fra Teach First graduate til afdelingsleder


Jeg brænder for mit arbejde som lærer i folkeskolen og kan godt lide at udfordre den traditionelle undervisning ved at lægge bøgerne lidt på hylden og arbejde med projekter i stedet. Derfor er det fantastisk at få lov til at udvikle nye metoder som skolens matematikvejleder.

Jeg motiveres også af at få lov til at være med til at ændre på nogle af de rammer, der er for undervisning lokalt på vores skole og den fortælling, der er om folkeskolen i samfundet generelt. Derfor er jeg engageret som AMR og TR-suppleant og har været det siden mit andet år på skolen. Jeg tror, at jeg med mine erfaringer uden for folkeskolen er med til at skabe positive forandringer i en kultur, der på nogle punkter har tradition for én faglighed.

Sammen med mine dygtige kolleger er jeg med til at udvikle faglige strategier for skolen og som tillidsvalgt er jeg en af dem, der sammen med ledelsen fastsætter de rammer, der skal sikre børnenes trivsel og læring. Det er svært at forestille sig et mere meningsfuldt arbejde.

Anita i medierne

Vinder af Politikens Undervisningspris (Vibeke Schmidt, graduate 2016-2018)

Vibeke skabte fundamentet for stort praktik-projekt i Københavns Kommune

Som lærer på Bavnehøj Skole oplevede Vibeke, hvordan flere af hendes elever uden forældrenetværk havde svært ved at finde praktikpladser. Vibeke skabte debat om problemet i medierne og begyndte på egen hånd at engagere virksomheder for at skaffe praktikpladser. Samtidig indså Vibeke, at der skulle politisk handling til. Så hun fik foretræde for Københavns Børne- og Ungdomsborgmester, Jesper Christensen, som greb idéen.

Kommunen overtog Vibekes kontakter til virksomhederne og ansatte et projektteam til at udvide antallet af virksomheder. Projektet er finansieret fra en pulje på 220 mio. kr. som er afsat til styrket udskoling i de københavnske folkeskoler i 2018-2021.

I 4. kvartal af 2019 er antallet af virksomheder udvidet til 100 og potentielt 2500 flere praktikpladser. Men for helt at dække behovet i Københavns Kommune vil man skulle skaffe op mod 8000 flere praktikpladser.

Video fra dr.dk: Vibeke skaffede sine elever praktikpladser .

Vibeke Schmidt
M.Sc. Risk Management and Financial Engineering


Vibeke færdiggjorde programmet i 2018 og modtog samme år Politikens Undervisningspris. Som matematiklærer på Bavnehøj Skole brugte hun bl.a. sit netværk til at skaffe en praktikplads hos Deloitte til en af sine elever. 

Vibeke i 2018:

“For mig er dét at være lærer ikke et job. Det er dét, man er. Jeg bliver også ofte betegnet som en ildsjæl, fordi jeg ikke kan lade være med at sætte ting i gang på skolen. Jeg har bl.a. været med til at starte en lektiecafe, hvor 10-15 af de svageste elever helt frivilligt får hjælp til at lave problemregning fredag eftermiddag. For de allerdygtigste er der fast-track-hold i matematik og engelsk, hvor de laver ekstra opgaver. I valgfagene programmering og iværksætteri kommer selvgjorte millionærer og professionelle virksomhedscoachs på besøg for at inspirere eleverne til at ville mere.

Jeg har tidligere arbejdet i konsulentbranchen og været hos Future Frontiers i England, som sjovt nok er startet af en Teach First alumne. Mit arbejde i folkeskolen har været en øjenåbner for mit netværk fra CBS og fra Hellerup, hvor jeg er opvokset. Det har været utroligt overraskende for dem, at uligheden er så stor, når det kommer til uddannelse. Det kan være svært at forstå, at der er børn, der får at vide, at de er uduelige og dumme af både forældre og lærere gennem mange år.


“Jeg har set elever gå fra at dumpe matematik til at få 10, fordi de får en lærer, der tror på dem og aldrig giver op”


Det er vigtigt for mig at få mine elever til at drømme stort. Derfor har jeg fået over 50 kontakter fra mit netværk til at undervise, coache og støtte mine elever. 10 af mine elever har den dag i dag en mentor fra mit netværk eller et studiejob. Eleverne elsker det, og det gør de voksne også. Jeg har også brugt mit netværk aktivt til at skaffe en praktikplads hos Deloitte til en af mine elever. Nu ved han, at det er konsulent han skal være. Det skrev Politiken en række artikler om. 

Da mine 9. klasser lige er blevet færdige, vender jeg dog først tilbage til konsulentbranchen. Jeg vil gerne arbejde et par år med machine learning, da jeg mener, at data og kunstig intelligens bliver utrolig vigtig for fremtidens uddannelse. Men jeg slipper ikke helt Bavnehøj Skole – faktisk er jeg allerede i gang med at arrangere, at mine kollegaer kan komme og hjælpe eleverne med at sigte højere og få nogle store drømme. 

Jeg har elever, der aldrig har snakket om deres fremtid, fordi ingen gad lytte. Alle børn har brug for at møde bare én voksen, der lytter, spørger ind til dem, inspirerer, og måske allervigtigst tror på dem og deres potentiale. I fremtiden vil jeg fortsætte mit arbejde med at bygge bro mellem samfundslagene i Danmark”.

Økonom i Finansministeriets uddannelseskontor (Henriette, graduate 2016-2018)

“Jeg vil bygge bro mellem lærere og beslutningstagere, så vi kan løfte folkeskolen sammen“

Henriette Nylander
Cand.polit. og Teach First-alumne.


Efter tre år som graduate arbejder Henriette nu i Finansministeriets uddannelsesafdeling. Tiden som graduate har inspireret hende til at ville arbejde med uddannelse som embedsmand, skoleleder, minister og måske lærer i en udsat folkeskole igen en dag.

“Min motivation for Teach First var todelt. For det første ville jeg hjælpe udsatte børn og forstå, hvorfor så mange børn falder bagud i folkeskolen. For det andet ville jeg forstå den kløft, der på nogle punkter er mellem embedsværket og de personer, der har deres hverdag i den danske folkeskole. 

Jeg er blevet klogere på begge dele, og jeg føler et ansvar for at forsøge at ændre de rammer, der gør det svært at rekruttere dygtige lærere og som gør det svært for dygtige lærere at udføre et job, de kan være tilfredse med.

Efter tre år som lærer arbejder jeg nu med uddannelse i Finansministeriet. Om 10 år er jeg måske skoleleder eller arbejder kommunalt med uddannelse. Hvis jeg en dag skulle få tilbuddet om at blive Undervisningsminister, siger jeg nok heller ikke sige nej tak! Det skulle heller ikke undre mig, at jeg igen er lærer en dag. Det er sjovt og udfordrende, og der er altid noget, man kan blive bedre til.  

Jeg har altid haft en lærer i maven, men jeg tvivler jeg på, at jeg var blevet lærer uden Teach First. Den vej, jeg har taget, har været god for mig, men jeg mener også, at den er gavnlig for samfundet. Teach First – og særligt personerne i i programmet – har gjort, at jeg næsten tør love, jeg beskæftiger mig med uddannelse om 50 år.”

Toptunet ingeniør (Sophia, graduate 2016-2018)

Sophia Bardenfleth

Cand.polyt. i matematik modellering


Sophia færdiggjorde programmet i 2018 og arbejder fortsat på Kokkedal skole. Hun brænder for at skabe interesse for matematik i folkeskolen.

Min faglige stolthed – og mit hjerte – ligger i matematikfaget. Der er for mange elever i folkeskolen, der stadig tror, at man kun er en god elev, hvis man er dygtig til hovedregning og kan spytte korrekte facit ud hurtigere end sidemakkeren. 

Jeg kæmper hver dag en hård kamp for at vise eleverne, at matematik kræver vedholdenhed og eftertænksomhed. At der er mange forskellige måder at komme frem til et resultat på – og at der ikke altid kun er ét rigtigt svar. Jeg forsøger at vise mine elever, at det er positivt, når de laver fejl, fordi det giver dem mulighed for at tydeliggøre forskellige tilgange til et problem.

I mit daglige virke som lærer trækker jeg både på min faglige ballast fra DTU og min erfaring som ansat på Experimentarium, hvor jeg arbejdede i fem år som studerende. Bl.a. har min klasse og jeg dissekeret fårehjerter og -lunger og på den måde lært om, hvordan menneskets organer ser ud. 

 


“Der eksisterer en kedelig fortælling om, at matematik er svært og kedeligt, og at man enten er god eller dårlig til det. Det kæmper jeg hver dag for at ændre på.”


Jeg har i to år stået for skolens deltagelse i FIRST LEGO League-turneringen, hvor elever dyster i at programmere robotter til at gennemføre opgaver på en bane samt fremlægge løsninger på ingeniøropgaver fra den virkelige verden. Her har jeg en klar fornemmelse af, at min viden om programmering og teknologi har givet mig de bedste forudsætninger for at hjælpe eleverne godt igennem turneringen.

Sidste år oprettede vi en Science Klub, hvor elever fra 2. og 7. klasse mødes hver mandag og laver små forsøg, bygger med LEGO, planter planter og indretter akvarier til fisk. Det var fedt at opleve elevernes entusiasme omkring naturfagene og se dem danne nye relationer på tværs af klassetrin.

Teach First Danmark tilbyder noget, der ikke eksisterer andre steder i dag. Jeg var ikke blevet lærer, hvis det ikke havde været for Teach First Danmark. Jeg har fået mulighed for at komme ind lærerfaget – og ikke mindst for at blive her. Med en lærerfaglig mentor tilknyttet starter man som graduate sin karriere med at modtage professionel sparring og feedback. Det er en uundværlig ressource (og gav også anledning til megen misundelse hos mine alment uddannede lærerkollegaer). 

Teach First Danmark samler mennesker i et fantastisk netværk af ligesindede. Som graduate får du en en uundværlig platform, hvor du kan finde inspiration og den nødvendige opbakning til at være forandringsagenter i folkeskolen. Man bliver også en del af et internationalt netværk af folk, der er eller har været ude og arbejde med skolesystemer i belastede områder rundt omkring i hele verden. Entusiasmen og virkelysten hos Teach First Danmark skaber en handlekraft, der når helt ud til eleverne hver dag – og det er jeg stolt af at være en del af.

Sophia blog:

Sophia i medierne

Gør naturvidenskab virkelighedsnær (Kasper, graduate 2017-2019)

Kasper Kjærgaard Hansen

Cand.mag. i kemi og musikvidenskab og Teach First Alumne.


Kasper er lærer i fysik/kemi på Skolen på Herredsåsen siden 2017. Han er Cand.mag. i kemi og musikvidenskab og arbejder med at gøre naturvidenskaben virkelighedsnær for sine elever.


Jeg har igennem min egen skolegang været begavet med fantastiske lærere i naturvidenskab. Fra folkeskolen til gymnasiet har jeg mødt lærere, der præsterede at gøre det komplicerede og teoretiske håndgribeligt ved at inddrage vores egen hverdag og lade os mærke naturvidenskaben på egen krop. Denne håndgribelighed har givet mig en vedblivende interesse for naturvidenskaben, som jeg hver dag forsøger at give videre til mine elever.

Som lærer er min fornemmeste opgave at afmystificere naturfaget og gøre det tilgængeligt for så mange som muligt – både som dannelse og fremtidig studie- og levevej. Dette gør jeg netop ved at lade eleverne mærke naturvidenskaben med egne sanser, i det omfang sikkerhedsloven tillader det. 

Ofte går mine pauser – med glæde – med at diskutere et naturvidenskabeligt spørgsmål fra eleverne og give dem små ekstra-opgaver, som de kan præsentere for resten af klassen. Jeg har afholdt crash course i Newtons love for hele skolen og trænet mine elever i at vejlede de små klasser. Jeg er aktiv i forbindelse med de årlige naturfagsfestivaller og skal bl.a. undervise mine kollegaer i plastiktyper for at klæde dem på til ugen. Jeg insisterer på, at naturvidenskab skal være tilgængeligt for alle, og at det er interessant for alle – også selvom man ikke kommer frem til et sikkert svar. 

I mit seneste seneste projekt arbejder mine elever med virtuelle laboratorier som del af et ph.d.-projekt. De får et indblik i forskningsverden – både ved at blive observeret, men også ved at skabe ny viden. Eleverne skal bruge laboratorierne til at udforske emneområder, som er for dyre eller farlige at arbejde med i folkeskolen (og derfor super interessante). De brokker sig tit over, at reglerne er for stramme i fysik/kemi-lokalet, så projektet giver os mulighed for at bryde dem.


“God naturfagsundervisning tager udgangspunkt i elevernes hverdag, bruger det håndgribelige til at forklare det komplicerede og må aldrig være forudsigelig. Det er kedeligt, når der kun er ét rigtigt svar”.


Min baggrund indenfor både kemi og musik gør, at jeg ser problemstillinger fra flere forskellige vinkler. Jeg kan relatere til forskellige slags elever – både dem, der har brug for en hverdagsagtig tilgang til naturvidenskaben, og dem der synes, at bobleplast er det bedste i hele verden. Jeg bruger ofte musikken til at formidle min undervisning, så eleverne også ser det æstetiske ved naturvidenskaben. Når det hele smelter sammen i et forløb om bølger og akustik, hvor eleverne bygger deres egne instrumenter og spiller deres yndlingssange, bliver der både grint og lært.

Teach First Danmark og Teach First-netværket er en konstant og uudtømmelig sparringspartner og et sandt overflødighedshorn af gode idéer. Det er en samling af mennesker, der på forskellige måder kæmper for den samme ambition – at bekæmpe social arv og give børn lige muligheder.

Det klare formål støber et stærkt fundament for et længerevarende samarbejde mellem graduates og alumner – både for dem, der bliver i folkeskolen som lærere, og de som søger andre veje. Dét at have så stor en gruppe af kompetente mennesker med stærke værdisæt samlet, kombineret med en organisation med så stor opstartsprocesser og mentorering gør, at der ikke er langt fra idé til handling. Det har jeg benyttet mig meget af og vil fortsætte med. Uanset hvor min karriere fører mig hen fremadrettet, er jeg i TFD en del af et samlet formål – og det giver drivkraft.

Fra graduate til afdelingsleder på en skole (Anita, graduate 2015-2017)
Lærer hjælper elev

Anita Ernst

Lærer og afdelingsleder på Ellebjerg Skole. Uddannet meritlærer gennem programmet i 2017.


Anita gennemførte programmet i 2017 som lærer på Tingbjerg Skole, hvor hun også var arbejdsmiljørepræsentant, TR-suppleant og matematikvejleder. Efter 3 år er hun nu afdelingsleder på Ellebjerg Skole.


> Læs mere om Anita’s vej fra Teach First graduate til afdelingsleder

Jeg brænder for mit arbejde som lærer i folkeskolen og kan godt lide at udfordre den traditionelle undervisning ved at lægge bøgerne lidt på hylden og arbejde med projekter i stedet. Derfor er det fantastisk at få lov til at udvikle nye metoder som skolens matematikvejleder.

Jeg motiveres også af at få lov til at være med til at ændre på nogle af de rammer, der er for undervisning lokalt på vores skole og den fortælling, der er om folkeskolen i samfundet generelt. Derfor er jeg engageret som AMR og TR-suppleant og har været det siden mit andet år på skolen. Jeg tror, at jeg med mine erfaringer uden for folkeskolen er med til at skabe positive forandringer i en kultur, der på nogle punkter har tradition for én faglighed.

Sammen med mine dygtige kolleger er jeg med til at udvikle faglige strategier for skolen og som tillidsvalgt er jeg en af dem, der sammen med ledelsen fastsætter de rammer, der skal sikre børnenes trivsel og læring. Det er svært at forestille sig et mere meningsfuldt arbejde.

Anita i medierne

GRADUATE-BLOG: GRADUATES FORTÆLLER OM DERES OPLEVELSER

Instagram: #teachfirstdk

Følg og se flere billeder af graduates og alumner på #teachfirstdk