Her er 4 gode grunde til, du skal blive graduate og undervise i matematik

Matematik og andre STEM-fag er ikke altid blandt elevernes yndlingsfag i folkeskolen. Alligevel er der nogle ting, som er særligt fede ved at undervise i netop de fag som graduate.

Teach First-alumne og matematik-entusiast Anna Munk Ebbesen giver her fire gode grunde til, hvorfor du skal undervise i matematik og andre STEM-fag i Teach First Danmarks toårige graduate-program. 

1. Eleverne synes, du er det klogeste menneske i verden

Ifølge Anna Munk Ebbesen høster lærere i STEM-fag en helt særlig respekt blandt deres elever. 

“Jeg fik ofte at vide, at jeg var det klogeste menneske i verden. Jeg var hende, der vidste alt, fordi jeg ved noget om det omkring dem, de kan tage og føle på. Så jeg var lidt et orakel i deres øjne,” fortæller hun. 

Anna fandt på at bruge sin orakel-status aktivt i undervisningen ved at indføre spørgerunder i sine timer. 

“De kom med en masse spørgsmål, jeg aldrig havde forestillet mig om vejret, sten og dyr. Hvorfor hedder det efterår? Kan dyr få menstruation? Kan snegle både være han og hun?”

Jeg fik ofte at vide, at jeg var det klogeste menneske i verden. Jeg var hende, der vidste alt, fordi jeg ved noget om det omkring dem, de kan tage og føle på. Så jeg var lidt et orakel i deres øjne.

2. Du kan være nysgerrig sammen med børnene

Anna lægger ikke skjul på, at hun er vild med matematik og de øvrige STEM-fag. Derfor mener hun, at en af de fedeste ting ved at undervise i netop de fag er at få lov til at være nysgerrig på lige fod med eleverne. 

“Børn er nysgerrige på verden omkring dem, men man kan let drukne deres viden i noget, de synes er kedeligt. Som graduate har du mulighed for at lege og eksperimentere i undervisningen i stedet for at være den klassiske lærer. Det er sjovest både for dig og ungerne,” siger hun og opfordrer til at fokusere på at vække børnenes interesse.  

Hvis du kan få børnene til at blive nysgerrige, skal du nok få lært dem noget. Især hvis du selv kan blive revet med af undervisningen, understreger hun. 

“Giv din egen begejstring videre. Når jeg var oppe at køre over et emne, gjorde det dem automatisk interesserede i det.” 

læs også:

Toptunet ingeniør på hemmelig mission i folkeskolen

3. Du kan give dine elever uforglemmelige oplevelser

Som graduate på Tagensbo Skole i Københavns Nordvest var Anna Munk Ebbesen lærer for nogle vaskeægte bybørn, der sjældent kom rigtigt ud i naturen. Det så hun som en chance for at give ungerne nogle unikke naturoplevelser.

Hun lavede blandt andet en særlig aftale med Zoologisk Have om, at hun kom på besøg med sine klasser fire gang om året. 

“Hver gang var der en ekstra oplevelse for børnene. De fik bl.a. lov til at komme ind i bjørneburet, at fodre sæler og at klappe et rensdyr. Pludselig vidste de en masse om dyr,” husker hun. 

Som graduate har du mulighed for at lege og eksperimentere i undervisningen i stedet for at være den klassiske lærer. Det er sjovest både for dig og ungerne.

4. Du får lov til at vise, at matematik er kreativt 

I sin tid som graduate stiftede Anna Munk Ebbesen bekendtskab med konceptet “Number Talk”, hvor eleverne skal regne et simpelt regnestykke på så mange måder som muligt – og forklare deres metode til resten af klassen.  

“Eleverne skal sætte ord på, hvad de gør inde i hovedet, når de løser regnestykket,” forklarer hun og husker, at en elev fx fortalte, at fordi 6+6 giver 12, så kan man regne ud, at 6+7 må blive 13. 

“Med Number Talk kunne jeg lære dem, at man godt kan regne det samme regnestykke på 12 forskellige måder, uden at nogen metoder er mere rigtige end andre. At matematik ikke kun handler om at få det rigtige resultat, men at det også handler om at tænke kreativt og smart,” uddyber Anne Munk Ebbesen.

Se Anna Munk forklare konceptet Number Talks:  


Vil du være med?

Bliv Teach First graduate

Bliv en del af et ambitiøst graduate program med topmotiverede bachelorer og kandidater, som har viljen og lederpotentialet til at løse et af Danmarks største problemer. Det handler om at skabe lige muligheder for alle børn og unge i Danmark – uanset deres sociale baggrund.

Om programmet


Se også ingeniør og Teach First alumne, Mikkel Stoltenberg Bruun, fortælle, hvordan man kan gøre matematik lettere at forstå for børn og unge:

Kommentarer

Læs også

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *