fbpx

Et sandt snapdrama

Om hvordan vi indførte “matematiksnappen”


I Glostrup Kommune vælger eleverne i slutningen af 6. klasse linjer. Klasserne bliver rystet og eleverne sat sammen på ny. Nogle kommer fra andre skoler i kommunen, mens nogle har gået i parallelklasse før.

Derfor tog vi i oktober på introtur.

Tæt på hytten lå der nogle shelters, og hurtigt kom nogle elever på den idé at sove i dem. Den næste aften klædte vi os varmt på og tog dyner og madrasser med udenfor. Jeg læste højt fra en bog, og vi ledte efter stjernebilleder på den klare himmel.

Inden vi lagde os til at sove, hørte jeg et par af pigerne tale om snapchat. Jeg er selv på snappen, men havde ikke hørt om ‘snapdage”. Åbenbart har snapchat en funktion, der tæller, hvor mange dage i træk, man har snappet med en person. Jeg fandt hurtigt ud af, at pigerne gik seriøst op i de der snapdage, så jeg fik den idé at indføre matematiksnappen.

Hver dag modtager eleverne en snap med en lille matematikopgave. Det kan fx være et regnestykke, de skal udregne, en ligning de skal løse, en cirkel de skal finde omkredsen af, eller en graf de skal finde funktionsforskriften til.

— Helene Nylander, Teach First Danmark graduate

Mine elever går meget op i matematiksnappen. De svarer altid på opgaverne, også selvom de ikke har hørt om opgavetypen før. Det er samtidig ultravigtigt, at jeg ikke glemmer at snappe en gang i døgnet. Men i tirsdags var det nær gået galt:

På vej hjem i S-toget kommer jeg i tanke om, at jeg ikke har sendt dagens snap! Der er gået over 24 timer, og tiden er knap. Min telefon er løbet tør og min computer er samme dag gået i stykket og kan derfor ikke bruges som oplader. Jeg tager chancen og spørger et ældre ægtepar, om jeg må låne deres telefon, så jeg kan bede min søster om at sende dagens matematiksnap. Ægteparret indvilger, men min søster svarer ikke! To unge piger står nu på toget og sætter sig ved siden af mig. Jeg er sikker, at de begge har snapchat. Jeg fortæller dem historien og spørger, om jeg må låne deres snap – og håber, de vil synes, at det er mega fedt, at skolelæreren er på snappen med sine elever… Men ak, pigerne er godt opdraget og svarer nej. Jeg kunne være en hacker og alt muligt jo…

Da jeg står af toget, møder jeg to unge mennesker i Amnesty-jakker. De beder om min underskrift og jeg gør en hurtig handel: ”I får min underskrift, hvis jeg må låne jeres snapchat.” Den er de med på, og det hele ender lykkeligt. Særligt fordi mange af mine elever svarer rigtigt på, hvor meget de sparer, hvis der er 75 procent rabat på et par bukser til 100 kr.

Matematiksnappen har gjort matematik sjovt for flere af mine elever. Jeg tror, at få af dem er opmærksomme på, at de faktisk laver en frivillig matematikopgave hver dag. Det er samtidig super hyggeligt og bidrager til at skabe en god relation.

Indtil videre løber matematiksnappen dagligt frem til jul, så jeg ikke behøver at sende snaps i julen 🙂

 

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]