Teach First'ere inspirerer hinanden i virtuelt fælleskab under corona-krisen - Teach First Danmark

Teach First’ere inspirerer hinanden i virtuelt fælleskab under corona-krisen

Teach First Danmarks virtuelle fællesskab bugner af inspiration til fjernundervisning under Covid19. Krisetiden øger nemlig kreativiteten og tvinger folkeskolen til at retænke lærerrollen, mener Teach First alumne. 

Teach First-alumne David Roberto Andreasen arbejder på Nivå Skole, hvor han i disse dage underviser digitalt.

Teach First-alume David Roberto Andreasen og flere af hans kollegaer sad i det fælles forberedelsesrum på Nivå Skole, da regeringen kom med den besked, som skulle vende op og ned på deres hverdag frem til påskeferien. 

Mens David lyttede til statsministerens ordre om at lukke alle folkeskoler ned, begyndte det stille og roligt at tikke ind med gode ideer og undervisningsmateriale i Teach First-gruppen på Facebook, som samler alle graduates og alumner, der til daglig er spredt på skoler i Københavnsområdet, Aalborg og Kalundborg. 

“Som graduates er vi automatisk adskilt, og det tvinger os til at dele alt virtuelt. Det har skabt en stærk platform, som hjælper os med at tackle corona-situationen,” forklarer han over telefonen fra sin bopæl i Humlebæk nær Nivå, hvor han underviser til daglig.  

Det gælder om at kunne nå sine elever i den virtuelle verden, og der har mange Teach First’ere en fordel, fordi vi sparrer så meget omkring digitale redskaber og brugen af dem. Derfor har man som Teach First’er god mulighed for at kunne levere effektiv fjernundervisning.


Teach First-fællesskab som et digitalt lærerværelse

Facebook-gruppen er base for Teach First Danmarks virtuelle fællesskab for graduates og alumner på tværs af årgange og geografi. Mange af dem har aldrig mødt hinanden i virkeligheden, men de kender hinanden fra gruppen, hvor der næsten dagligt bliver delt alt fra gode råd til frustrationer – eller blot fortalt en god historie. På mange måder fungerer Teach First-gruppen lidt som et lærerværelse – bare i digital form og på tværs af skoler. Under skolernes nedlukning har aktiviteten i gruppen været på sit højeste.

“Jeg er nærmest blevet spammet af mentorer, graduates og alumner med digitale redskaber fra diverse online portaler, vidensdeling om læringsmidler og forløb, der handler om corona-situationen. Folk producerer en masse materiale og deler det i vores forum,” fortæller David Roberto Andreasen, der også selv har delt undervisningsmateriale i forbindelse med corona.

Det virtuelle fællesskab hjælper især graduates og alumner med at gå i børnehøjde digitalt. De udveksler ideer til, hvordan man kan rykke dele af undervisningen på Instagram, Snapchat og TikTok  – altså de steder deres elever søger hen, når de har svært ved at koncentrere sig om brøkerne på tavlen eller verberne i bogen. 

David Roberto Andreasen har haft stor succes med at bruge sociale medier med sin klasse.

“Vi har en instagram-konto i klassen, fordi vi ved, at der ser eleverne det, vi poster med det samme. De ser det ikke altid på Aula eller som et opslag på Ugeplanen,” siger han og understreger, at det handler om at tale ind i de unges digitale forståelse.

“Det gælder om at kunne nå sine elever i den virtuelle verden, og der har mange Teach First’ere en fordel, fordi vi sparrer så meget omkring digitale redskaber og brugen af dem. Derfor har man som Teach First’er god mulighed for at kunne levere effektiv fjernundervisning,” uddyber han. 

Den største udfordring ligger lige nu i det relationelle, mener David Roberto Andreasen. Fordi det kan være svært at mærke, hvordan eleverne har det gennem en skærm. 

“Der er en udfordring i at skulle motivere dem, når man ikke kan fornemme dem direkte, men jeg forsøger at være omstillingsparat og trækker på mine relationer til børnene, som fortæller mig, hvem jeg skal støtte ekstra op om,” fortæller han. 

Information er så let tilgængelig i dag, at vi bliver nødt til at fokusere på, hvordan vi kan udnytte den så hensigtsmæssigt som muligt. Vi skal både støtte børnene i deres nysgerrighed, samtidig med at de skal udvikle en kritisk sans over for de forskellige typer af information, de møder.

Corona-krisen får lærere til at reflektere 

Selvom fjernundervisningen især er hårdt på det relationelle plan, kan der stadig komme noget positivt ud af krisetiden, mener David Roberto Andreasen. Corona-problematikken giver nogle markante benspænd, som presser lærerne til at designe læring på andre måder. Han håber på, at den enkelte lærer vil reflektere på en ny måde over egen lærerpraksis og lærerens rolle generelt.

“Vi finder forhåbentlig ud af, at eleverne ikke er afhængige af, at vi underviser dem direkte i 45 minutter, fordi de er langt mere autonome, og mulighederne for virtuelt undersøgelsesarbejde og fordybelse er så store. Som lærer er man i langt højere grad kørelæreren, der sidder ved siden af i processen – men som samtidig kan gribe ind og træde på bremsen, hvis det bliver nødvendigt,” siger han.

David Roberto Andreasen har en baggrund i uddannelsesvidenskab og pædagogisk psykologi og har en vision om at revolutionere uddannelsessystemet: Han mener, at lærerrollen skal tilpasses vores samfund, hvor den teknologiske udvikling går ekstremt hurtigt, og stort set al information – både vigtig viden og “fake news” – kan findes med en enkelt Google-søgning.

“Information er så let tilgængelig i dag, at vi bliver nødt til at fokusere på, hvordan vi kan udnytte den så hensigtsmæssigt som muligt. Vi skal både støtte børnene i deres nysgerrighed, samtidig med at de skal udvikle en kritisk sans over for de forskellige typer af information, de møder,” forklarer han. 

Det er især vigtigt at lade eleverne arbejde selvstændigt, når de skal lære at være kildekritiske. Noget der i den grad er vigtigt midt i corona-krisen med de mange data, eleverne møder i medierne. 

“Det er afgørende, at eleverne får plads til at være i en proces præget af autonomi, hvor de samtidig er støttet af en lærer, der kan facilitere den gode proces – eksempelvis gennem gode spørgsmål.”


Blå bog for David Roberto Andreasen

  • færdiggjorde sin kandidat i pædagogisk psykologi fra Århus Universitet i 2015
  • har været Teach First graduate på Nivå Skole siden 2016 suivez
  • underviser i dansk, engelsk, samfundsfag, kristendomskundskab
  • fungerer som klassekoordinator og er tilknyttet skolens ressourcecenter med særlige arbejdsopgaver indenfor AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel) på Nivå Skole
  • afholder workshops om “Kreativ ledelse – ledelse af organiske lærings- og forandringsprocesser”

Vil du være med til at inspirere alle børn i Danmark til at opdage og udvikle deres fulde potentiale?

Bliv Teach First graduate

Bliv en del af et toårigt ledelsesudviklingsprogram, hvor du underviser og bidrager til at løfte de børn i folkeskolen, der har allermest brug for det.

Om programmet


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *