7 år i Teach First - Teach First Danmark

7 år i Teach First

What I sell is a lifestyle

Pusha T – No regrets

 

Tiden flyver, og i dag fylder Teach First Danmark syv år

Teach First Danmark har været en meget stor del af mit liv de seneste syv år. Det har været og er mere end et arbejde for mig. Det gør mig derfor glad, når jeg kan se, at det også er mere end et arbejde for mange af de dygtige mennesker, som er blevet en del af Teach First Danmark. 

Vi startede Teach First Danmark, fordi vi ikke kunne affinde os med, at så mange unge hvert år forlader folkeskolen uden at kunne læse, skrive og regne godt nok til at tage en ungdomsuddannelse – og fordi social arv fortsat spiller en alt for stor rolle. Vi gjorde det ud fra en oprigtig tro på, at vi kunne være med til at løse dette problem. Vi vidste også, at det ville tage mere end syv år, og som sådan er vi først lige begyndt. Men efter syv år er dette også en lejlighed til at se tilbage på, hvad vi har opnået i vores første tid.

 

Alle har været så vidunderligt små

Asta Olivia Nordenhov – Det nemme og det ensomme 

 

Det kan være dejligt at være lille

Hos Teach First Danmark ønsker vi at gøre en forskel for alle børn og unge i Danmark ved at styrke deres muligheder for at få en god uddannelse. Vores bidrag er flere fremragende lærere til de elever, som har mest brug for dem andorramed.com. Det er lærere, som styrker eleverne med deres faglighed og motivation, og som på længere sigt også kan bidrage til, at de beslutninger, der træffes om børn og unge i højere grad træffes af mennesker, som har førstehåndserfaring med at undervise dem og kender deres udfordringer fra tæt hold.

På baggrund af vores gode resultater de første syv år, er det vores mål at gøre en forskel for endnu flere elever. Vi er en lille organisation med stærke partnere, og det er helt bevidst. Vi tror på, at vi med et skarpt fokus og et stærkt netværk af graduates og alumner i de kommende år kan gøre en endnu større forskel.

Danmarks største problem findes stadig, men sammen kan vi løse det

I gennemsnit forlader 1 ud af 6 elever folkeskolen uden at kunne læse, skrive og regne godt nok til at tage sig en ungdomsuddannelse. Vi har siden vores opstart kaldt dette ‘Danmarks største problem’. Det er et problem, som har følgevirkninger for hele samfundet, og senest har vi med Covid-19 set, hvordan det også er de mest udsatte børn, som betaler den højeste pris.

Jeg er ikke selv mønsterbryder, men har på mange måder haft et nemt liv. Jeg har gjort mig umage, men jeg har også været heldig. Jeg er derfor ydmyg overfor, at mens evner fordeles ligeligt, så gør muligheder ikke. Min egen motivation er at bruge de muligheder, jeg har fået, til at gøre noget, som jeg synes er både svært og meningsfuldt. Det er også i den ånd, at jeg i Teach First Danmark oplever et fællesskab af dedikerede mennesker, der kæmper for – og virkelig tror på – at de kan gøre en forskel for de børn og unge, som har mest brug for det. 

 

“Not top two – top one”

Stormzy – Big Michael

 

Det er sjovere, at gøre noget svært – og gøre det sammen med andre

Negativ social arv er et ualmindeligt sammensat problem med et utal af nuancer og faktorer. Der findes ingen hurtige eller nemme løsninger, og vi har aldrig troet, at det ville være nemt. Men vi ser flere tegn på, at vi er på rette vej og kan bidrage til at være en del af løsningen. 

Ikke alene er vi lykkedes med at samle et fremragende team af dygtige og erfarne kolleger, hvoraf de fleste har været hos i mange år. Vi har også lært, at den største styrke og det allerbedste ved Teach First Danmark er det helt særlige fællesskab, der opstår mellem graduates på hver årgang.

Vi har været gode til at optage de bedste og måske også heldige. Det gør mig glad, når årgang efter årgang – nu seks år i træk – formår at skabe et stærkt fællesskab og opbygger tætte venskaber, som varer ved efter programmet. Det giver mig også store forhåbninger til den forskel, graduates og alumner sammen kan bidrage til at gøre for folkeskolen fremover.

Noget af det vigtigste, jeg har lært hos Teach First Danmark, er, at man ikke kan forvente for meget af nogen, og at det tværtimod kan have negative konsekvenser at forvente for lidt. Der ligger en enorm værdi i at skulle gøre sig umage og anstrenge sig for at lære noget nyt. Derfor er det også vigtigt, at vi i Teach First Danmark de næste syv år fortsætter med at have høje forventninger til hinanden og til de elever, vi underviser.

 

“Jeg vågner altid tidligt

Så står jeg tidligt op”

Alberte – Fredes Sang

 

Noget at stå op til hver morgen 

I takt med, at Teach First Danmark er blevet syv år, har jeg selv oplevet lykken at få to børn og gjort mig tanker om den folkeskole, mine egne børn skal starte i.

I den forbindelse er det, der bringer mig allermest glæde – og som jeg tænker på hver morgen – både banalt og enormt kraftfuldt på samme tid. Jeg tænker på, at mens jeg vågner, er der samtidig 230 aktive Teach First Danmark-lærere og alumner, der rundt omkring i landet vågner og gør sig klar til at møde deres elever med det bedste, de har – og at jeg selve ville elske, at mine egne børn en dag kommer til at møde lærere i skolen som dem.

De næste syv år er det mit håb og min forventning, at vi sammen vil vise, at vi kan blive ved med at gøre en forskel og være en værdifuld samarbejdspartner for folkeskoler i udsatte boligområder. Jeg forventer også, at vi sammen kan vise, hvordan vi tager ansvar for en stor, vigtig og vedvarende udfordring i Danmark – og kan inspirere andre til også at gøre det, som er svært og nødvendigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *