I forgårs fik vi en virkelig flot støtteerklæring fra børne- og ungdomsborgmester, Jesper Christensen, som egentlig er det centrale i dette indlæg. Men inden vi når til den, er det værd lige at reflektere over, hvordan forandringer ser ud
(Du kan læse støtteerklæringen nedenfor)
Vores resultater vil bygge på langsigtede partnerskaber
Hvis nogen påstår, at man på kort tid kan skabe imponerende resultater i grundskolen, er det efter min bedste overbevisning ikke nogen med indgående forståelse for, hvor kompleks en størrelse folkeskolen er. Man er nødt til at være tålmodig og arbejde langsigtet – og ikke ryste for meget i bukserne, hvis man ikke ser resultaterne de første par år eller fem. Derfor er det også vigtigt at alliere sig med samarbejdspartnere, som tænker på samme måde.
Hvis Teach First Danmark var et dyr, ville det derfor nok mest retvisende nok være en skildpadde. Med et hårdt ydre, et blødt indre og langsomme bevægelser, men også sikkert på vej mod sit mål.
Når lærere fra Teach First Danmark i dag kan tage en meritlæreruddannelse ved siden af deres fuldtidsjob, er det fordi vi var heldige, at Stefan Hermann og Camilla Wang fra Professionshøjskolen Metropol kunne se potentialet i en meritlæreruddannelse som en del af Teach First Danmarks program. Og når vi fortsat har et godt samarbejde med både Stefan og Camilla på henholdsvis KP og Absalon, er det fordi vi også er enige om at blive klogere og bedre gennem et langsigtet partnerskab.
Ligeledes havde det også stor betydning, da Københavns Kommune i 2015 tilkendegav, at de ville betale for meritlæreruddannelsen for op til 4 ansatte Teach First-lærere i kommunen. Det gik bedre end ventet, og i alt blev 11 ansat. Siden dengang har vi haft et virkelig godt samarbejde med Københavns Kommune, som i alt har ansat 76 Teach First-lærere siden 2015 – og et stigende antal år for år og 20 lærere sidste år.
Det er i det lys, at det gør mig særlig glad, at Københavns Kommunes børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen, har skrevet en flot støtteerklæring til Teach First Danmark. Han har været borgmester i de syv år vi har eksisteret og i støtteerklæringen beskriver han, hvorfor han mener, at lærere fra Teach First Danmark er et positivt bidrag kommunens folkeskoler.
Klik på støtteerklæringen for at læse den i et større format:

STØTTEERKLÆRING
Støtteerklæring til Teach First Danmark fra Københavns Kommune
Med denne støtteerklæring ønsker Københavns Kommune at udtrykke vores opbakning til Teach First Danmark samt opbakning til, at Teach First Danmark kan opnå offentlig finansiering for at kunne bidrage til at sikre dygtige lærere til vores skoler i udsatte boligområder.
Gode resultater og stor opbakning blandt vores skoler i udsatte boligområder
Forvaltningen i Københavns Kommune har siden 2015 haft et godt samarbejde med Teach First Danmark, og kommunens folkeskoler har i alt ansat 76 dygtige lærere gennem foreningen.
Vi anser det for positivt, at lærere fra Teach First Danmark har styrket rekrutteringsmulighederne for undervisere i matematik og andre fag, som skolerne kan have svært ved at dække. Da Teach First-lærere læser en meritlæreruddannelse ved siden af deres undervisning, er der også en tæt kobling mellem teori og praksis, som også er positivt.
Jeg hæfter mig også ved den positive eksterne evaluering af lærere fra Teach First Danmark. Den viser, at de ifølge skolelederne bidrager til at styrke elevernes faglighed og trivsel, og er et godt supplement til skolernes lærerteams og faglighed. Den viser også, at de er specifikt motiverede for at arbejde på folkeskoler i udsatte boligområder, hvor de kan bidrage til at øge den sociale mobilitet.
Vi anser det desuden for positivt, at der er et meget lavt frafald blandt lærere fra Teach First Danmark, samt at 9 ud af 10 fortsætter i deres ansættelser på skolerne efter det toårige program.
Det er i det hele taget vores oplevelse, at Teach First lærerne bi- drager positivt på skolerne og bringer deres faglighed og bag- grund i spil på gode måder.
Anbefaler statslig støtte til Teach First Danmark
I Københavns Kommunes har vi anvendt det statslige kompetenceudviklingstilskud til ansættelse af lærere gennem Teach First Danmark. Tilskuddet udløber i år, og det vil derfor have stor betydning for vores mulighed for også fremover at kunne ansætte lærere gennem Teach First Danmark, at de som forening får et mere solidt finansieringsgrundlag. Det håber vi, at de får held til at opnå.
Med venlig hilsen
Jesper Christensen
Læs også
Non-profit foreningen Teach First Danmark kan stå klar med 300-400 kvalificerede lærere over de næste tre år
[...]
“I skolen fik jeg at vide, at jeg var for klog til at blive folkeskolelærer” (graduate i Berlingske)
[...]
En skolelærers skema
Som skolelærer har man rigtig mange skift og forskellige kasketter på. Du tænker måske, at [...]
En opgave min klasse elskede
Da jeg startede med at have klassen, havde jeg svært ved at få ro om [...]
Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved
Vi har hørt det før, relationerne er vigtige. Men hvorfor er de det, og hvordan [...]
Det Fantastiske Fællesskab
Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre [...]
Ventetid er tænketid
Som folkeskolelærer bruger man mange forskellige tricks til at forbedre undervisningen og sikre mest mulig [...]
Gør det til din karriere at gøre en forskel
Som graduate gør du en forskel, og det kan du fortsætte med længe efter programmet. [...]