fbpx

Man kan aldrig rose børn for meget!

Johanne har læst litteraturvidenskab og blev graduate i 2017

“Min mentor sagde fra begyndelsen, at hvis man ikke vil skrive hjem om de gode ting, skal man ikke skrive hjem om de dårlige. 


Det fortæller Johanne, der blev Teach First Danmark Graduate i 2017 med en BA i litteraturvidenskab. Det her med at fokusere på det positive og skrive hjem til forældrene har Johanne arbejdet aktivt med i sine år som folkeskolelærer. Hun fortæller:

“I starten satte jeg mig ned hver fredag og fandt de gode historier frem. Men hurtigt forsvandt tiden, konflikter fyldte mere og mere og det positive bliver nedprioriteret.

hj

Jeg forsøger at fokusere på alt det, eleverne gør godt, og selvom det ikke altid er meget, prøver jeg at anerkende det

Jeg bøvlede meget med min 7. klasse, især en specifik dreng. Jeg skrev derfor ofte til hans forældre om det negative, der var sket. Selvom de altid var søde og problemløsende, var det ikke særlig fedt. En dag havde drengen en god dag, hvor han havde arbejdet godt, og det var jeg glad for at kunne skrive til hans forældre. Deres respons var tankevækkende!

De blev så glade, men skrev også at de først havde fået helt ondt i maven, da de så endnu en besked fra mig, og derfor var de ekstra lettede og glade for at beskeden var positiv. Det gav mig ondt i maven… Både fordi jeg blev rørt, men også fordi jeg tænkte på alle de træls beskeder, de havde fået fra mig. Der blev jeg mindet om, hvor vigtigt det er at fortælle og fokusere på de gode ting.

Derfor ændrede jeg taktik: Når der sker noget godt, forsøger jeg at få sagt det til eleven eller sendt en besked til forældrene så hurtigt som muligt. Jeg forsøger at fokusere på alt det, eleverne gør godt, og selvom det ikke altid er meget, prøver jeg at anerkende det. Nogle dage roser jeg en elev for at have åbnet sin bog eller ikke have forstyrret, så småt kan det rent faktisk være. Det kan være helt vildt svært at fokusere på det gode, når der er mange dårlige eller hårde fortællinger. Det er helt klart en proces, jeg stadig selv arbejder med. Men der er jo altid et eller andet, der er godt og positivt. Man kan heldigvis aldrig rose børn for meget!”


Læs også

Når inklusion lykkes (en historie om min elev)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Vil du være graduate i 2022?

Holler Box