fbpx

Man kan aldrig rose børn for meget!

Johanne har læst litteraturvidenskab og blev graduate i 2017

“Min mentor sagde fra begyndelsen, at hvis man ikke vil skrive hjem om de gode ting, skal man ikke skrive hjem om de dårlige. 


Det fortæller Johanne, der blev Teach First Danmark Graduate i 2017 med en BA i litteraturvidenskab. Det her med at fokusere på det positive og skrive hjem til forældrene har Johanne arbejdet aktivt med i sine år som folkeskolelærer. Hun fortæller:

“I starten satte jeg mig ned hver fredag og fandt de gode historier frem. Men hurtigt forsvandt tiden, konflikter fyldte mere og mere og det positive bliver nedprioriteret.

hj

Jeg forsøger at fokusere på alt det, eleverne gør godt, og selvom det ikke altid er meget, prøver jeg at anerkende det

Jeg bøvlede meget med min 7. klasse, især en specifik dreng. Jeg skrev derfor ofte til hans forældre om det negative, der var sket. Selvom de altid var søde og problemløsende, var det ikke særlig fedt. En dag havde drengen en god dag, hvor han havde arbejdet godt, og det var jeg glad for at kunne skrive til hans forældre. Deres respons var tankevækkende!

De blev så glade, men skrev også at de først havde fået helt ondt i maven, da de så endnu en besked fra mig, og derfor var de ekstra lettede og glade for at beskeden var positiv. Det gav mig ondt i maven… Både fordi jeg blev rørt, men også fordi jeg tænkte på alle de træls beskeder, de havde fået fra mig. Der blev jeg mindet om, hvor vigtigt det er at fortælle og fokusere på de gode ting.

Derfor ændrede jeg taktik: Når der sker noget godt, forsøger jeg at få sagt det til eleven eller sendt en besked til forældrene så hurtigt som muligt. Jeg forsøger at fokusere på alt det, eleverne gør godt, og selvom det ikke altid er meget, prøver jeg at anerkende det. Nogle dage roser jeg en elev for at have åbnet sin bog eller ikke have forstyrret, så småt kan det rent faktisk være. Det kan være helt vildt svært at fokusere på det gode, når der er mange dårlige eller hårde fortællinger. Det er helt klart en proces, jeg stadig selv arbejder med. Men der er jo altid et eller andet, der er godt og positivt. Man kan heldigvis aldrig rose børn for meget!”


Læs også

Når inklusion lykkes (en historie om min elev)

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *