fbpx

9 gode ting ved at være graduate i Kalundborg

Camilla er uddannet cand. soc. i Social Entrepreneurship og blev Teach First Graduate i 2017. Da Camilla blev en del af programmet, flyttede hun i et Teach First-bofællesskab i Kalundborg med 3 andre graduates, mens hun underviste i en 4. klasse.


At være bosat i Kalundborg under programmet kom til at betyde noget helt specielt for mig. Jeg har samlet 9 af de bedste ting ved at være graduate i Kalundborg. Listen er i tilfældig rækkefølge – bortset fra første punkt.

1. Fællesskabet

Det allervigtigste for mig var fællesskabet. Det kom til at betyde rigtig meget for os, der boede i Kalundborg. Vi fik et helt specielt fællesskab både på min årgang og på tværs af årgangene, fordi de fleste af os boede væk fra vores familie og venner. Vores fællesskab var en enorm støtte og gjorde, at jeg kom igennem det hårde program på en god måde.

2. Vores bofællesskab

Jeg endte med at bo i et stort hus sammen med 3 andre graduates fra min årgang. De blev min Kalundborg-familie, og de var en stor støtte for mig. Vi hjalp også hinanden med faglig sparring, hvis man lige manglede noget inspiration til undervisningen. Vi sad ofte sammen om søndagen og forberedte os. Det var fedt, fordi vi kunne få og give feedback og gode råd.

Vi var der også for hinanden, hvis man fx havde haft en hård dag og bare lige havde brug for at ligge lidt på gulvet ved siden af hinanden, fordi man følte, at ingen elever forstod noget den dag, eller fordi 5 af ens elever var gået fra undervisningen. Vi delte alle op- og nedture. 

3. Man føler sig ønsket og værdsat

Jeg oplevede, at børnegruppen i Kalundborg var helt vildt taknemmelig. Børnene og deres forældre var taknemmelige for, at der kom nye kræfter og ideer til, da Kalundborg er en kommune, ligesom så mange andre, der lider af lærermangel. Jeg blev taget rigtig godt imod både af børnene og på lærerværelset.

4. Billige huse og store haver

Et andet stort plus er de store, billige huse. Det gjorde det muligt for os at skabe flere forskellige bofællesskaber. Der var fantastisk meget plads – store stuer, køkkener og haver, hvor vi kunne samles.

5. At blive blæst igennem langs vandet

Det var dejligt at være så tæt på naturen. Hver dag, når jeg cyklede til arbejde, cyklede jeg langs vandet. For mig er naturen beroligende og i stressede perioder, gik vi rigtig mange lange ture, hvor vi kunne blive blæst igennem og få snakket om dagen. 

6. Frie rammer, hjælp og støtte

Jeg oplevede, at min ledelse gav mig frie rammer til at prøve en masse forskellige ting af. De var gode til at hjælpe og støtte mig, men stolede også på mig. Når jeg kom med en ny ide, sagde de ofte, “det synes vi bare, du skal gøre!”. 

7. Studiegrupper, hygge og snacks

Når man læser meritlæreruddannelsen på Absalon, har man meget online undervisning og får tilsendt nogle opgaver, som man skal lave hver uge. Vi dannede studiegrupper på kryds og tværs af bofællesskaberne, hvor vi kunne mødes og lave opgaverne i grupper (mens vi hyggede os og spiste masser af snacks). Det var virkelig rart at have en forpligtelse i form af gruppen, men også at man kunne sige fra, hvis man var for presset.

8. At være en del af lokalsamfundet

Det var vanvittigt hyggeligt at føle sig som en del af et lokalsamfund. Jeg mødte altid nogle af familierne til mine elever om søndagen i Føtex. Og næsten alle drengene fra min klasse spillede på det samme fodboldhold. Det var det bedste i verden at sidde på sidelinjen til deres kampe. Det skabte også en stærk relation at se mine elever og deres forældre i andre kontekster, og at vi havde den samme lokale referenceramme.

9. Skolerne er en prioritet

Kalundborg ved godt, at den er en lille by og prøver derfor at gøre meget for skolerne. Der er bl.a. samarbejder på tværs af industrien og skolen. Hvis eleverne ringer til borgmesteren, er der en god chance for, at man får et møde med ham. Det oplevede en af mine med-gradutes med sine elever.


Læs også

Ud med skældud, ind med rosende ord, opbakning og tillid!

Læs også

Kom til sommerfest og generalforsamling hos Teach First Danmark fredag 7. juni 2024

Vi inviterer alle medlemmer, graduates og alumner til sommerfest og generalforsamling.

Kan vi regne med æbler og pærer? Ordvalg og sprogforståelse i matematikundervisning

TF-alumne Mikkel Stoltenberg har udgivet en bog om sprogets store betydning for elevernes udbytte af [...]

Velkommen til årgang 2023!

De nye Teach First-graduates er netop begyndt ude på skolerne. Tag godt imod dem!

Vi åbner for nye ansøgninger til vores vinteroptag

Skal der ske noget nyt i dit liv og din karriere? Drømmer du om at [...]

Her er vores to nye lærerfaglige mentorer

Vi kan nu med stolthed præsentere vores to nye lærerfaglige mentorer: Lasse Rømer og Thomas [...]

Sara er uddannet havbiolog, men arbejder som lærer på Tingbjerg Skole (artikel i Politiken)

Folkeskolen er i stor mangel på uddannede lærere. På Tingbjerg Skole er flere af lærerne [...]

Generalforsamling hos Teach First Danmark torsdag den 2. februar 2023

Der indkaldes til generalforsamling i foreningen torsdag den 2. februar kl. 19:00 i sekretariatets lokaler [...]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *