
Cathrine er cand.jur. og graduate. I 2021 modtog hun Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris.
Cathrine er uddannet jurist i 2014. I 2017 blev hun graduate og har siden undervist i matematik i indskolingen. Hun ønsker at gøre op med ideen om, at matematik er et fag, man skal frygte. For det handler nemlig slet ikke om udenadslære eller hovedregning, derimod skal det være undersøgende og sjovt. Ja, du læste rigtigt… Sjov matematikundervisning!
Læs med her, hvis det er nyt for dig:
“For mig handler matematik om problemløsning. Mange tror, at man som lærer skal have alle svarene. Det skal man ikke! Der ligger en kæmpe styrke i at finde svarene sammen med sine elever. På den måde viser man dem, at man ikke er ekspert til alt, for en god lærer skal turde vise, at de ikke er ufejlbarlige. Det vigtige er, at eleverne lærer, hvordan de selv kan løse problemer. Jeg kommer ikke med alle svarene, men jeg hjælper dem til selv at finde dem.
jh
Matematik skal være et undersøgende og sjovt fag! Det er der bare mange, der glemmer.
Derfor er jeg aldrig bare tilfreds med et facit. Eleverne skal forstå, hvordan de kom frem til løsningen. Derfor spørger jeg altid ind til “Hvordan ved du det? Hvorfor fik du det svar? Hvad gjorde du?” Jeg forsøger at tilrettelægge forløb, hvor eleverne skal undersøge ting. For matematik skal være et undersøgende og sjovt fag! Det er der bare mange, der glemmer.
Jeg er gået på barsel, så mine klasser har fået en ny lærer. Læreren fortalte mig, at mine elever ikke nødvendigvis er matematisk genier, men at de alle er glade for matematik. For dem var det nogle fede og interessante timer, hvor man ikke bare skulle sidde på række og kigge ned i en bog. Det er vigtigt ikke at dræbe deres glæde ved matematikken og skolen generelt. Glæden for matematik er nemlig et rigtig godt udgangspunkt, som man kan bygge videre på.”
Om Cathrine
Cathrine er cand.jur. fra 2014 og arbejdede som konsulent hos PwC, inden hun i 2017 blev optaget i Teach First Danmarks graduate-program. I dag er hun også uddannet lærer.
I 2021 modtog Cathrine Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris for sit arbejde med at skabe et unik science-miljø på Kokkedal Skole sammen med en anden graduate og lærer på skolen.
Læs også
Teach First-alumner modtager Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris
Matematiker på mission: Matematikangst skal ud af folkeskolen
Læs også
Non-profit foreningen Teach First Danmark kan stå klar med 300-400 kvalificerede lærere over de næste tre år
[...]
“I skolen fik jeg at vide, at jeg var for klog til at blive folkeskolelærer” (graduate i Berlingske)
[...]
En skolelærers skema
Som skolelærer har man rigtig mange skift og forskellige kasketter på. Du tænker måske, at [...]
En opgave min klasse elskede
Da jeg startede med at have klassen, havde jeg svært ved at få ro om [...]
Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved
Vi har hørt det før, relationerne er vigtige. Men hvorfor er de det, og hvordan [...]
Det Fantastiske Fællesskab
Jeg har flere gange tænkt, at jeg ikke ville have lyst til at gøre [...]
Ventetid er tænketid
Som folkeskolelærer bruger man mange forskellige tricks til at forbedre undervisningen og sikre mest mulig [...]
Gør det til din karriere at gøre en forskel
Som graduate gør du en forskel, og det kan du fortsætte med længe efter programmet. [...]