fbpx

En opgave min klasse elskede

Sofie er graduate fra årgang 2021. Hun har en kandidat i statskundskab og underviser i dag en 6. klasse i dansk, engelsk og idræt.

Da jeg startede med at have klassen, havde jeg svært ved at få ro om morgenen. Derfor indførte jeg en rutine med 20 minutters læsning, og det virkede. De interesserede sig rent faktisk for deres frilæsningsbøger og det viste sig, at de er en virkelig læseglad klasse. En dansklærers drøm!


Jeg manglede dog hurtigt noget, de skulle bruge deres bøger til, for ingen synes, det var fedt at skrive boganmeldelser. Derfor fandt jeg på en lidt anderledes bogopgave. Jeg blev inspireret af et oplæg fra vores sommerakademi, hvor vi hørte om at bruge alle sanserne i undervisningen. Det stimulerer hjernen, og gør det meget mere attraktivt for eleverne at deltage.

Opgaven min klasse elskede

Fremlæg følgende for hinanden:

  1. Tegn forsiden på din bog, som du mener den skulle se ud, uden tekst. (Visuelle)

  2. Find en sang på Youtube, der beskriver din bog. (Auditive) 

  3. Forestil dig et sted på skolen, der ville være hovedpersonens yndlingssted. Gå derhen med klassen og forklar hvorfor. (Bevægelse)

Til sidst skulle de gætte hinandens bøger. Min klasse ELSKER konkurrencer. De spørger efter dem hver dag, så denne opgave faldt i god jord. 

Elevernes frilæsningsbøger

Fantastisk kreative elever

Opgaven endte med at tage hele ugen, selvom det slet ikke var planen. Jeg bliver ofte overrasket over, hvad der kan fange deres opmærksomhed. De gik så meget op i det og der var noget for alle – både dem der er gode visuelle, ved lyd og har brug for mere bevægelse. Det blev en stor konkurrence for dem at gætte hinandens bøger!

jh

Uden de opdagede det, lavede de en boganmeldelse, analyserede og fremlagde foran hinanden. Derudover hyggede de sig helt vildt! Det var en kæmpe succesoplevelse for dem, for der var ikke noget rigtigt og forkert.

De var så gode og kreative! Især opgaven med yndlingssted gik de rigtig meget op i. De lavede posteløb, fandt steder som symboliserede hovedpersonen, fandt både hade- og yndlingssteder.

Uden de opdagede det, lavede de en boganmeldelse, analyserede og fremlagde foran hinanden. Derudover hyggede de sig helt vildt! Det var en kæmpe succesoplevelse for dem, for der var ikke noget rigtigt og forkert. De kunne have fokus på den del, de synes var sjovest, og det var med til at skabe et sammenhold mellem dem. Mere kan man vist ikke bede om af en opgave med frilæsningsbøger!

Hvis du også gerne vil lave spændende læringsforløb for elever, der gør en forskel, er Teach First Danmarks Graduate program måske noget for dig?


Læs også

Gode relationer, fælleskram og en hane med et afhugget hoved

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.