fbpx

Hvordan laver man fjernundervisning, hvis ens elever ikke har computere?

Stine Dahl-Petersen er uddannet civilingeniør og blev Teach First Graduate i 2020

Hvad gør man som lærer, når man står midt i en pandemi og nedlukning, og ens elever ikke har computere?


Stine er uddannet civilingeniør og blev Teach First Graduate i 2020 som klasselærer for en 1. klasse. Under nedlukningen kunne skolen, som Stine arbejder på, ikke tilbyde computere til alle elever. Da mange af børnene ikke havde adgang til en computer derhjemme, eller deres ældre søskende skulle bruge familiens computer, var det ikke muligt at lave nogle former for onlineundervisning for de yngre elever. 

Men hvad gør man så? Stine besluttede sig for at ringe til sine elever et par gange om ugen på facetime eller lign. På den måde kunne hun hjælpe dem med skoleopgaver, læse med dem eller bare snakke. De ugentlige videoopkald blev hurtigt et højdepunkt for eleverne. De fik nemlig 1:1 tid med deres lærer og fik lov til at vise deres hverdag, familie og måske deres værelse frem. 

Det gik hurtigt op for Stine, at da alle de tekniske problemer blev løst, var formatet faktisk okay. Gennem samtalerne skabte hun en relation til eleverne, som er det allervigtigste, når man er lærer. Derudover kunne hun arbejde med eleverne på deres individuelle niveauer og lærer forældrene at kende.

Selvom eleverne var mega seje og fik det bedste ud af situationen, var Stine selvfølgelig glad for at være tilbage i klasseværelset.


Læs også

Toptunet ingeniør på hemmelig mission i folkeskolen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Klar til at ansøge?

Næste og sidste ansøgningsfrist 27. marts

Ansøg her

Holler Box